Waarom is de WA-verzekering van een dure auto duurder dan die van een goedkope auto?

Alsof je met een goedkope auto minder schade aan andere weggebruikers berokkent.

Bij slechts een WA-verzekering is alle schade die je zelf berokkent, toch voor jezelf. Het is dus niet zo dat de verzekering meer geld kwijt is als je schade rijdt met een dure auto. Dus kan 't volgens mij nooit eerlijk zijn dat iemand die een duurdere auto heeft aangeschaft, meer verzekeringsgeld moet betalen. Zelfs een toevoeging als 'metallic lak' verhoogt de aanschafwaarde en de verzekeringsbedragen! Da's toch complete kolder? Of berokkent metallic lak meer schade bij de tegenpartij, bij een botsing?

Als een _ander_ schuldig is aan de deuk in jouw dure Ferrari, dan kost dat je eigen verzekering immers geen cent. Dat is voor rekening van de andere verzekeraar.

Ik stel zelfs dat mensen die in een dure auto rijden, voorzichtiger rijden (gemiddeld he - de paar asociale dure-wagen-scheurders daargelaten) en daardoor ook nog eens minder schade berokkenen aan anderen. Dus is dat juist _goedkoper_ voor de verzekeraar.

Dat iemand die een duurdere auto aanschaft meer geld heeft, hoeft trouwens absoluut niet zo te zijn (vooral als je 't over 2e-hands auto's hebt. Er wordt gekeken naar de nieuwwaarde: dus een oude BMW7 aanschaffen kan een stuk duurder te verzekeren zijn dan een spiksplinternieuwe Golf).
Verder is 't de vraag of 't uberhaupt wel een geldige reden is, als je wel meer geld zou hebben.

Dus: waarom in hemelsnaam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hé, heb ik deze vraag niet al een week geleden beantwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik hoop niet dat ik 't was... Dan moet ik naar de huisarts i.v.m. mijn (afwezige) geheugen.

Antwoorden (4)

Als jij tegen een dure auto aanrijdt, moet jouw verzekering meer betalen. Immers hij is meer waard (die metallic lak zorgt overigens gewoon voor meerwaarde). De verzekering moet dus in een deel van alle schades geld opbrengen om dure auto's te vervangen/repareren. Dat geld moet ergens vandaan komen. En dan is het natuurlijk het eerlijkst om dat van de mensen te vragen die zo'n dure auto hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu snap ik het ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Dat geld moet ergens vandaan komen. En dan is het natuurlijk het eerlijkst om dat van de mensen te vragen die zo’n dure auto hebben." Die conclusie dat dat 't eerlijks is, klopt niet. 't Is 't eerlijkst om de schade die berokkent is, te laten betalen door diegene die de schade berokkent heeft (en dus zijn verzekeraar).
En niet diegene die toevallig in een dure auto rijden. Nu wordt 't afgestraft om een dure auto aan te schaffen, in plaats van dat 't wordt afgestraft om schade te berokkenen! Zo houdt je de hoge verzekeringskosten in stand - immers, zo krijg je meer schade's!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult een premie moeten betalen voor je verzekering. Aangezien de maatschappij van te voren niet kan gokken waar jij met je auto allemaal tegenaan gaat rijden, zullen ze op een andere manier de premie moeten vaststellen. Wat stel jij dan voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Aangezien de maatschappij van te voren niet kan gokken waar jij met je auto allemaal tegenaan gaat rijden."
Precies!! Exact!! Mooi verwoord!! Je geeft precies aan waarom 't totaal oneerlijk is dat je meer WA-premie moet betalen als je een auto koopt die een hogere aanschafwaarde had. Wat ik dan voorstel: gewoon, de premies voor iedereen gelijk in beginsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg, je hoeft niet boos te worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie? Ik?
Ik ben niet boos. Hoe kom je d'r bij!! Grrr.... :P
(Een dubbel uitroepteken is dus zeker geen teken van boosheid.)
Dat is volslagen onlogisch en complete kolder. Misschie dat de verzekeringsmij. het ziet als een soort solidariteitsheffing.
Dat een premie hoger is bij een all risk verzekering,kan ik me voorstellen,maar dit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een duurdere auto over het algemeen zwaarder is en daardoor de andere auto zwaarder beschadigd. Een vriendje van mij noemde zijn Volvo altijd 'zijn tank voor noodgevallen'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad ook het antwoord dat ik eerder op deze vraag heb gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Onbenullig: dat kan niet de reden zijn. Want dan moet de premie gekoppeld worden aan 't gewicht, en niet aan de nieuwwaarde.
De GV "onbenullig"geeft het juiste antwoord.
Het gewicht van de auto speelt een belangrijke rol.
Deze auto's doorstaan impacts met lichtere auto's beter maar de schade aan de tegenpartij is afhankelijk van het gewicht van de botsende auto's.
WA verzekert immers de te verwachten schade aan de tegenpartij.
Met name de SUV's met de -nu verboden- bull bars hadden vaak zelf geen/nauwelijks schade.
Ik heb bemerkt dat sommige SUV rijders meer risico nemen (brutaler rijden) dan mensen in kwetsbaardere auto's.
Dus is de schade die je met je auto kunt veroorzaken
afgestemd op het feitelijk risicoprofiel.
Ook het vermogen speelt een rol, snel accelererende
auto's veroorzaken door sneller optrekken (de situatie waarbij ook veel schadegevallen kunnen ontstaan).
een heftiger impact dan normaal gemotoriseerde auto's.
Om deze reden weigeren verzekeraars jonge rijders
die auto's willen kopen met een hoog vermogen/gewichtsverhouding. Dergelijke auto's zitten soms al op 50 als ze vanaf stilstand het kruispunt over zijn, normale auto's hebben dan 20-30KM/H te pakken.
De schade die je veroorzaakt is evenredig aan de massa
en kwadratisch aan de snelheid (E=1/2 MV2)
Weest voorzichtig.