Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent "dat ontjit ik"?

Hoorde ik 1 van de aanwezige zeggen net tijdens de be-ediging vande koning ipv dat beloof ik :) waarom zei ze dit , is dit een ander geloof?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

PvdA-Kamerlid Lutz Jacobi legt bij de inhuldiging van Willem-Alexander op 30 april de eed af in het Fries.

“Dat ferklearje en ûnthjit ik”, zegt zij, terwijl de andere Kamerleden “dat verklaar en beloof ik” zullen zeggen. Ze doen dit nadat Koning Willem-Alexander na de inhuldiging zelf zijn belofte heeft afgelegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Schrijft die krant het nu precies verkeerd om? Bij de eed hoort toch "Zo waarlijk helpe mij God almachtig!" en bij de belofte hoort toch "Dat beloof ik!". Jacobi heeft dan, naar mijn idee, de belofte afgelegd en Koning Willem-Alexander de eed (en niet andersom). Toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met het hand op het hart/ naar het hart te brengen bedoelt ze misschien 'ik beloof het met heel mijn hart'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed punt Antoni...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding