Welke wet stelt dat ik me bij STEMRA aan moet sluiten bij het drukken van een CD?

Dus ik wil niks met auteursrecht te maken hebben, sterker nog ik wil dat mensen mijn muziek weer vrij mogen gebruiken. Het enige wat ik wil is de inkomsten opstrijken van de fysieke CD-verkoop. Ook al is dat er een, en maakt iemand daarna een kopie en gaat die die zelf verkopen. Waarom ben ik dan toch verplicht om STEMRA te steunen?

http://www.cybermusic.nl/aanpak/stemra.html

STEMRA kan dit alleen stellen als er een wet zegt dat dit moet lijkt me, welke wet is dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat moet niet, dat mag. Je hebt alleen wel "toestemming" nodig van de stemra om de cd te mogen persen. Zodat jij aan kan tonen dat het werk dat je laat persen niet auteursrechtelijk beschermd is en van iemand anders is.
Verder krijg je dus geen geld via stemra bij het verkopen van de cd. En omdat je het niet auteursrechtelijk wilt beschermen, kan iedereen er met jou liedje vandoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is een verschil tussen Buma en Stemra. Kort gezegd gaat Buma over het laten horen van muziek, zoals op YouTube, bij optredens en muziek op radio en televisie. Stemra gaat over het 'verveelvoudigen': het kopiëren van muziek.

Buma heeft via de wet (art. 30a Auteurswet) een monopolie voor de 'bemiddeling inzake muziekauteursrecht' voor radio, televisie en openbare uitvoeringen, als bedrijf.
Een auteursrechthebbende mag dus zelf zijn rechten ten gelde maken (of gratis toestemming geven), of dit via Buma doen. Andere bedrijven mogen die dienst niet aanbieden.
Voor het internet geldt die beperking in het geheel niet. Iedereen mag bedrijfsmatig op het internet 'Buma-activiteiten' doen.

Stemra heeft geen enkele wettelijke basis. De website 'cybermusic.nl' geeft dan ook feitelijk onjuiste informatie, omdat in Nederland cd's slechts geperst mogen worden met toestemming van de rechthebbende. Als een auteur of uitgever bij Stemra is aangesloten, dan moet toestemming bij Stemra worden aangevraagd, omdat de auteur of uitgever zijn rechten overdraagt aan Stemra. Als een rechthebbende bij een andere organisatie is aangesloten, of zelf zijn rechten exploiteert, dan heeft Stemra niets te zeggen over die rechten.

Als je dus zelf rechthebbende bent van de composities en niet bij Stemra bent aangesloten, dan speelt Stemra geen enkele rol.