tot welke leeftijd betaal ik allimentatie aan mn kinderen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb 2meiden en betaal 200 euro per kind

Antwoorden (3)

Kinderalimentatieplicht loopt totdat de kinderen de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt. Wanneer een kind 18, 19 of 20 jaar is, dan moeten ouders de kosten van levensonderhoud en studiekosten betalen; dit noemt men een voortgezette onderhoudsplicht. Overigens wordt de afspraak over het betalen van alimentatie wanneer het kind 18 jaar wordt vervangen door een afspraak tussen de betalende ouder en het kind zelf.
Amadea
10 jaar geleden
In principe zijn de ouders tot het 21ste levensjaar verplicht het kind financieel te onderhouden, dit betekend dat een rechter kan bepalen dat u tot het 21ste levensjaar alimentatie moet betalen.

Bepaald dit een rechter niet hoeft u slechts tot het 18de levensjaar alimentatie te betalen of een kortere periode als de rechter dit in een vonnis te kennen geeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
heb je daar een bron van want de onderhoudsplicht geldt tot 21 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ronron, in het antwoord staat dat de plicht tot 21 jaar is, en een rechter daardoor iemand kan verplichten ook echt tot die leeftijd alimentatie te laten betalen. Zo niet dan is de alimentatie tot 18, maar de plicht is tot 21 jaar.
ronron1212
10 jaar geleden
Alimentatieplicht voor de kinderen

Voor het levensonderhoud van de kinderen moet genoeg geld zijn. Daarom betaalt de niet-verzorgende ouder kinderalimentatie aan de ouder die de kinderen verzorgt. De kinderalimentatie is bedoeld als een bijdrage in de kosten van de verzorging en opvoeding van de kinderen. Totdat de kinderen 21 jaar worden, is de niet-verzorgende ouder verplicht alimentatie te betalen.
http://www.echtscheiding-wijzer.nl/alimentatieplicht.html
De alimentatieplicht voor kinderen geldt tot het kind 21 jaar is. Als kinderen tussen 18 en 21 jaar werken of studiefinanciering krijgen, heeft dat invloed op de hoogte van het bedrag.
De alimentatiebedragen worden jaarlijks aangepast volgens de loonstijgingen. Dit wordt de indexering van alimentatie genoemd. In november van ieder jaar stelt de overheid het percentage vast waarmee de bedragen voor kinderalimentatie op 1 januari van het nieuwe jaar automatisch wijzigen.