mogen wij als erfgenamen de inboedel in huis te koop stellen ?

moeder is overleden. mogen wij (5 erfgenamen) een verkoop van de inboedel organiseren in eigen huis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Als alle erfgenamen de nalatenschap aanvaarden en alle erfgenamen het eens zijn over de verkoop.

Het is belangrijk om vooraf goede afspraken te maken waar iedereen achter staat.

Toegevoegd na 20 uur:
Als de vraag is bedoeld of de gemeente een verkoop toestaat:
Per gemeente is het anders hoe ze daar mee omgaan. Welke regels en voorschriften de gemeente oplegt kan afhankelijk zijn van de plaats en omvang van de verkoop. Soms is een vergunning van burgemeester en wethouders nodig op basis van de Algemene plaatselijke verordening. Kijk op de website van de betreffende gemeente.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar mogen ze dan een verkoop organiseren vanuit het huis?
Als erfgename zijn jullie eigenaar van de erfenis (boedel), het staat jullie dan ook vrij om er mee te doen wat jullie willen.

Daar het gaat om een eenmalige particuliere verkoop vanuit huis mag dit vaak zonder enige vergunning van de gemeente en is een melding voldoende, vraag dit na bij de gemeente waar u de verkoop wilt organiseren.

Als laatste wil ik u condoleren met het verlies van uw moeder.