Mijn vriend zit vast en zijn zusje heeft zijn telefoon. Kan dat?

Mijn vriend is 5 dagen geleden opgepakt en zit dus nog vast, nu beweerd zijn zusje dat zij zijn mobiel heeft terug gekregen, weet iemand of dit mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
MasterSword
3 jaar geleden
Politie zal wel even op de telefoon zijn geweest om bewijs te zoeken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank jullie wel! Ja ik vertrouw het niet vandaar mijn vraag ook. Ik dacht namelijk ook altijd dat je het pas terug kreeg als je vrij kwam.

Antwoorden (1)

Nadat een verdachte is aangehouden, kan hij op het politiebureau worden vastgehouden om te worden verhoord. Als de verdachte langer op het politiebureau moet blijven in het belang van het onderzoek volgt de inverzekeringstelling en duurt maximaal drie dagen en kan één keer met drie dagen worden verlengd. De verdachte is vijf dagen geleden aangehouden, het kan dus nog gaan om een inverzekeringstelling ten behoeve van het onderzoek.
Wanneer de politie spullen in beslag neemt ten behoeve van het vooronderzoek worden deze door de politie beschreven in een Kennisgeving van Inbeslagneming. Het Openbaar Ministerie (OM) beslist wat er met de spullen (bv een ingenomen smartphone) gebeurt.
Voor onderzoek gaat de telefoon vanaf het politiebureau naar de digitale recherche. De digitale rechercheur krijgt een duidelijke zoekopdracht. Van de onderzoeksresultaten moet een proces-verbaal worden opgemaakt en aan het dossier worden toegevoegd.Dit alles kost tijd. Vervolgens moet formeel de beslissing worden genomen of de verdachte de telefoon terugkrijgt als de rechter-commissaris bepaalt dat de voorlopige hechtenis geschorst wordt. Minstens al die tijd blijft de telefoon opgeslagen als bewijs.
Dat volgens een zus van de verdachte het OM heeft beslist, gezien de te volgen procedure, dat de ingenomen telefoon van de verdachte tijdens het voorarrest van haar broer aan haar is teruggegeven moet op een hersenspinsel berusten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ze heeft die telefoon wel echt dat heb ik zelf gezien dus heel vreemd
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amber89, dat kan dan niet de ingenomen telefoon van verdachte zijn. Menigeen heeft tegenwoordig meerdere mobiele telefoons.
Ingenomen goederen worden alleen teruggegeven aan degene van wie de goederen zijn ingenomen.