Is er een (verplicht) ARBO certificaat voor de stapelaar?

Op het werk hebben we een stapelaar. Met het oog op de veiligheid van het personeel willen we hiervoor aan de vereiste certificeringen voldoen. Van één van de benaderde opleiders kregen we te horen dat er wettelijk geen verplichting is tot het volgen van een opleiding/cursus voor de stapelaar, maar dat dit (oa) verzekeringstechnisch wel aangeraden werd.

Dezelfde aanbieder geeft aan dat bij afronden van de cursus een certificaat inclusief ARBO Card met een geldigheid van 5 jaar behaald kan worden. Een andere opleider geeft eveneens aan een erkend certificaat met een geldigheidsduur van 5 jaar te verstrekken.

Met Google en op de site van Arboportaal kom ik geen informatie tegen over een 'ARBO Card' en/of een erkend ARBO certificaat voor de stapelaar.

Bestaat dit certificaat of is het een papiertje zonder (wettelijke) waarde dat door opleiders verstrekt wordt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
9.6K

Het beste antwoord

Het Arbobesluit vereist alleen dat het personeel voldoende instructie krijgt om veilig te kunnen werken (motor)stapelaars, maar stelt geen specifieke eisen aan die instructie.

Het certificaat heeft waarde voor het bedrijf omdat je hiermee kunt aantonen dat je aan die voorwaarde hebt voldaan, bijvoorbeeld bij controle Arbeidsinspectie of bij onderzoek na een bedrijfsongeval

Het certificaat heeft ook waarde voor de deelnemer omdat hij/zij daarmee ook bij een eventuele volgende werkgever kan aantonen deze opleiding met goed gevolg te hebben afgelegd.

"Wettelijke" waarde heeft het certificaat verder niet, maar dat heeft een zwem- of verkeersdiploma ook niet: het gaat om de instructie zelf, niet om het papiertje