Kan een eventuele tweede vrouw van Koning Willem-Alexander ook Koningin in Nederland worden?

Indien Willem-Alexander en Maxima bijvoorbeeld in Juni 2013 zouden scheiden, en Willem-Alexander in Augustus 2013 met een andere vrouw zou trouwen; wordt die vrouw dan Koningin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K

Het beste antwoord

Dat hangt ervan af.

De Tweede Kamer moet zo'n huwelijk goedkeuren. Wordt er getrouwd zonder toestemming, dan wordt daardoor afstand van het koningschap gedaan. En is Willem-Alexander geen Koning meer en zijn vrouw derhalve ook geen koningin.

Als toestemming is verleend, is de situatie gelijk aan de huidige.

Overigens is de positie van Máxima als 'koningin' een totaal andere dan die van Beatrix, die nu grondwettelijke Koning is, en, omdat ze vrouw is als 'koningin' wordt aangeduid.

Toegevoegd na 7 minuten:
De Eerste Kamer moet natuurlijk ook akkoord gaan met het voorgenoomen huwelijk. Het gaat om een toestemmingswet. Toestemming van de Staten-Generaal (Tweede en Eerste Kamer) is nodig.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt aannemelijk, waarvoor een plus. Het laatste was me al wel bekend.
Maar in geval je tweede allinea, wie zal er dan koning/koningin worden, aangezien de kinderen van WimLex nog te jong zijn?
Computoon
11 jaar geleden
Amalia wordt dan Koning. Tot ze 18 is, zal een regent worden benoemd. Dat kan, bij wijze van spreken, iedereen zijn.
Antoni
11 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk zal prins Constantijn dan regent worden. Hij is immers na de kinderen van Willem-Alexander de eerste in de lijn van troonopvolging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het enige, en naar mijn idee ook een prima antwoord, dus de punten zijn je gegund. Wat ik nog niet geheel snap is dat de koning(in) buitenspel gezet is betreffende de formatie na verkiezingen, maar dat anderzijds, de politiek wel akkoord zou moeten gaan met het een eventueel voorgenomen huwelijk. Indien je hier nog een antwoord op weet stel ik een persoonlijk bericht zeer op prijs, aangezien de vraag zelf inmiddels al gesloten is...