Als je in Oostenrijk wilt trouwen kan je dan een Nederlandse ambtenaar meenemen en is dit dan rehtsgeldig?

Stel je wil in Oostenrijk trouwen maar zou dit graag in het Nederlands willen doen ipv van het Duits. Kan je dan een Nederlandse ambtenaar meenemen die je op dat moment trouwt voor de Nederlandse wet?

ik kan me voorstellen dat deze persoon je niet kan trouwen voor de Oostenrijkse wet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

U kunt met een zelfgekozen BABS (buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand) overal in het buitenland trouwen. Dat kan dus ook in Oostenrijk.

Natuurlijk vraagt een huwelijk dat in het buitenland wordt afgesloten wel wat extra werk. Als voorbereidingstijd kan een klein jaar aangehouden worden. Over al dit soort zaken kan de (commerciële) BABS adviseren. Er is inmiddels voldoende keus in ambtenaren die zich hierin gespecialiseerd hebben.

Maar een gevolmachtigd familielid of kennis die het ziet zitten als BABS het huwelijk in het buitenland te voltrekken, kan natuurlijk ook.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hallo Fisbel dank voor je antwoord. ik las dat je als familielid eenmalig gemachtigd kan worden om het huwelijk te voltrekken in Nederland en dat daar dan een ambtenaar bij aanwezig is. Weet jij hoe dit dan zit als het in het buitenland gebeurt? je geeft aan dat een familie lid dit dan ook kan doen. kan je daar meer over vertellen?
fisbel
10 jaar geleden
Of een familielid in bijzijn van een BABS in het buitenland het huwelijk mag voltrekken, weet ik niet. Als dat in Nederland mag, wil dat nog niet zeggen dat het in het buitenland, hier Oostenrijk, is toegestaan. Informatie hierover inwinnen bij een BABS die ook in het buitenland huwelijken voltrekt, lijkt me een directe weg tot antwoord.