geboren in Haiti, geadopteerd. en Nederlandse nationaliteit, kan je een tweede nationaliteit aanvragen? (Haitiaanse nationaliteit) zoja: hoe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (2)

Sommige landen ;zoals geadopteerd uit china dan vervalt de Chinese nationaliteit. Dat is de wet in china. Colombia b.v niet daar behoud jij je nationaliteit en kan je dus een paspoort aanvragen en heb je een dubbele nationaliteit. Deze aanvraag kan je bij de ambassade van haiti doen. Deze kunnen ook vertellen wat de wet van haiti is of je nationaliteit vervalt of niet bij adoptie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem contact op met Ministerie van Binnenlandse Zaken om te vragen of je je nationaliteit en dus ook paspoort verliest als je je laat naturaliseren tot Haïtiaan. Het heeft namelijk nogal wat gevolgen. Stel dat je Haïtiaan wordt en geen Nederlander meer kunt zijn dan krijg je in Nederland hoogstwaarschijnlijk geen verblijfsvergunning meer. Je kunt hier dan alleen op een toeristenvisum komen en die tijd is meen ik 3 maanden. Zou je met een Nederlands meisje willen trouwen, vergeet het maar. je komt dan formeel Nederland niet meer om er te gaan wonen in of na een hoop gedoe.
Verder loop je de uitstekende Nederlandse sociale verzekeringen en pensioen kwijt.
Misschien moet je overwegen eerst eens een tijd op een toeristenvisum in Haïti te gaan wonen om te ervaren hoe het is, rekening er mee houdend dat leuke dingen als een goede gezondheidszorg en sociale uitkeringen ontbreken, het is er een harde maatschappij.
Als Nederlander kan je wereldwijd zonodig gebruik maken van Nederlandse ambassades en die zijn voor wat Haïti aangaat zeker schaarser.
Een Nederlands paspoort is in deze tijden iets om te koesteren.