Wie is aansprakelijk als je parkeerschade krijgt door niet sneeuwvrij gemaakt parkeerterrein van de werkgever?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ik twijfel. Ik denk dat je toch een eind komt met de werkgever aansprakelijk te stellen.
De werkgever mag je niet blootstellen aan een gevaarlijke situatie. Hij stelt dat parkeerterrein ter beschikking aan de werknemers, en mag geen gevaarlijke situatie laten ontstaan. Het niet-strooien daar, zou best eens 'nalatig' kunnen zijn.
En als er een bordje staat dat je het terrein op eigen risico gebruikt, dan zou dat heel goed in strijd met het burgerlijk wetboek kunnen zijn, dus niet geldig.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wanneer een ander tegen jouw auto is aangereden, is diegene uiteraard de schuldige, maar wanneer je zelf ergens tegenaan hebt gezeten dan ben je zelf gewoon aansprakelijk. Het is weliswaar een privéterrrein, maar je maakt er uit vrije wil gebruik van en er staat ongetwijfeld ergens dat je daar op eigen risico parkeert. Bovendien is het je eigen keuze geweest om de auto daar neer te zetten ondanks dat er sneeuw lag/was voorspeld. Typisch geval van jammer dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bedrijf is verantwoordelijk voor de veiligheid van de mensen die op hun terrein aanwezig zijn. Dat betekend dat als er door nalatigheid van hun kant een ongeval plaats vindt, ze ervoor aansprakelijk gesteld kunnen worden.

Als jij door het ijs schade veroorzaakt dan kan je de werkgever verantwoordelijk stellen.

Uiteraard kan je je ook afvragen wat je op de weg doet met een autodie geen grip heeft op bevroren oppervlaktes als er sneeuw ligt. Er zijn immers winterbanden waarmee je gewoon prima op sneeuw kan rijden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Degene die de auto of ander voorwerp bestuurde wat de GEPARKEERDE auto beschadigde is aansprakelijk.
Is die persoon onbekend , dan wordt dat waarborgfonds.
Werkgevers aansprakelijk stellen voor een niet ijsvrij parkeerterrein is zinloos en zet ook kwaad bloed.
Een werkgever heeft ook niet om de sneeuw en ijs gevraagd, heeft een inspanningsverplichting om de sneeuw /ijs te verwijderen maar kan met succes een beroep doen op overmacht, IEDERE bestuurder dient zijn snelheid aan de wegomstandigheden/situatie aan te passen.
Als je dus uitglijdt met je auto en ergens tegenaan komt, dan is dat pech hebben.
Mooier kan ik het niet maken.
Het is geen leuk nieuws, maar als je iets met je eigen auto aanrijdt wat stilstaat, ben je per definitie de sigaar.
Sterkte en glij voorzichtig!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je werkgever is aansprakelijk.
Hij is verantwoordelijk voor een goed en veilig kunnen functioneren van zijn werknemer.
Of dat nu binnen of buiten is maakt niet uit.