Vernieling van object, aangehouden door politie, schuld bekend, schade betaald heb ik nu strafblad?

Na een incident vorig jaar om een parkeerplaats heb ik een deuk in een auto getrapt en ben rustig een terrasje gaan pikken. Toen ik bij mijn eigen auto kwam die 30mtr verderop stond dan de auto met een deuk stonden er 6 politieauto's en 14 agenten en 1 sleepwagen. (om mijn auto weg te slepen) ik liep er 'rustig' op af en werd gevloerd en direct in de boeien geslagen. eenmaal op bureau heb ik mijn kant van verhaal verteld en schuld bekend. ik werd verdacht van een misdrijf. Plaats delict verlaten na vernieling. Paar weken later heb ik een transactievoorstel -> (schadevergoeding 892,--) betaald om zo een dagvaarding v de politierechter te voorkomen. De zaak is nu afgedaan. ik heb hierna nooit meer iets hierover gehoord.

Mijn vraag is; heb ik nu alsnog een strafblad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (7)

Je hebt pas een strafblad zodra je een keer schuldig verklaard bent door een rechter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas hoeft dit niet correct te zijn, je hoeft niet veroordeeld te zijn voor een 'strafblad'.
Helaas wel ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen veroordeling, geen strafblad.
Hopelijk is het wel een wijze les geweest.
Daarbij heb je nog geluk gehad, dat de sleepwagen en de man-uren niet in rekenig zijn gebracht.
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas hoeft dit niet correct te zijn, je hoeft niet veroordeeld te zijn voor een 'strafblad'.
Het hangt er van af hoe de zaak te boek is gesteld. Betreft het een misdrijf of een overtreding?
Bij een misdrijf kun je op een strafblad rekenen. Er vindt dan registratie plaats in de justitiële documentatie. Een strafblad heet officieel dan ook een 'uittreksel justitiële documentatie'. Bij een overtreding krijg je pas een strafblad als er sprake is van een vrijheidsstraf, een voorwaardelijke straf of een opgelegde boete van minimaal 100 euro.
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/rechtspraak-en-veiligheid/soorten-recht/strafrecht/straffen/wanneer-krijg-ik-een-strafblad.html
Als je wilt weten of je een strafblad hebt, kun je een verzoek indienen bij de griffie van de rechtbank in jouw woonplaats of bij de Frontoffice van de Justitiële Informatiedienst. Bij dit verzoek moet je je naam, adresgegevens en telefoonnummer vermelden en een kopie van een identiteitsbewijs meesturen.
http://www.judex.nl/rechtsgebied/strafrecht/het-openbaar-ministerie/artikelen/359/wanneer-heb-ik-een-strafblad_.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik citeer even een stukje Wikipedia van de onderstaande link:

Een transactievoorstel wordt in de meeste gevallen wél opgenomen als aantekening in de justitiële documentatie. Een aantekening heeft minder verstrekkende gevolgen dan de registratie van een veroordeling. Het Besluit justitiële gegevens regelt dat transacties van misdrijven worden opgenomen in de justitiële documentatie. Voor overtredingen geldt hetzelfde, echter met uitzondering van transacties beneden de € 100,-- en de beslissing tot niet verdere vervolging van de zaak (alleen in het geval dat hier geen voorwaarden aan zijn opgelegd).

Goede kans dus dat je nu wel een 'strafblad' oftewel een aantekening in de justitiële docuentatie hebt.

Mocht je het echt zeker willen weten, je heb in ieder geval recht op inzage, zo lijkt me, dus je zou altijd even navraag kunnen doen of je een aantekening hebt, wat daarvan de inhoud is en hoe lang die bewaard zal blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ingaan op het transactievoorstel van de officier van justitie staat gelijk aan schuld bekennen. Een en ander wordt geregistreerd in het justitiële documentatiesysteem. In de volksmond wordt dit nog strafblad genoemd. U heeft dus een registratie.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Kom je uit een ei of zo? Natuurlijk krijg je een strafblad als je zulke delicten pleegt. Denk voortaan eerst goed na voordat je wat onderneemt.