Ik wil graag drank invoeren vanuit een EU land in Nederland, hoeveel mag?

Op de site van de belastingdienst staat:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/reisbagage/vanuit_een_eu_land/accijns_betalen_als_u_uit_een_ander_eu_land_nederland_in_reist

Maar is dit per persoon of per auto?

11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Binnen de EU landen mag je de volgende hoeveelheden meenemen zonder extra belasting te moeten betalen.
• 110 liter bier
• 90 liter wijn
• 20 liter likeurwijn als sherry of port
• 10 liter sterke drank

Dit is per meerderjarig persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op die site vergeten ze een stukje tekst uit de EU-verordening betreffende invoer van goederen voor eigen gebruik: Neemt u meer accijnsgoederen mee dan de hiervoor genoemde hoeveelheden? Dan kan de Douane onderzoeken of die goederen inderdaad voor eigen gebruik zijn. Als dat niet het geval is, moet u de accijns betalen. Dit is wat de belastingdienst er zelf over vermeld, voor eigen gebruik mag men onbeperkt invoeren (wel aangifte doen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is zonder bij betalen, dan mag je niet meer alcoholische dranken, inderdaad voor eigen gebruik, meenemen binnen de EU.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel. Zolang het gaat om drank die bestemd is voor eigen gebruik, dit is een uitvloeisel van het vrije handelsverkeer tussen de EU lidstaten.

Andere antwoorden (1)

Uit de tekst van de site die u zelf opgeeft:

"Neemt u meer accijnsgoederen mee dan de hiervoor genoemde hoeveelheden? Dan kan de Douane onderzoeken of die goederen inderdaad voor eigen gebruik zijn. Als dat niet het geval is, moet u de accijns betalen."

Mag men meer meenemen dan:

110 liter bier
90 liter wijn, waarvan maximaal 60 liter mousserende wijn
20 liter likeurwijn, zoals sherry of port
10 liter gedistilleerde drank, zoals whisky, cognac, jenever

Zolang het maar gaat om dranken die bestemd zijn voor eigen gebruik, dus niet meenemen voor verkoop, buren familie, vrienden of bekenden, dus puur voor uzelf.