Ik ga wellicht failliet of in de WSNP kan mijn binnenkort ingaande AOW op grond hiervan gekort worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee, de hoogte van je opgebouwde AOW hangt af van het aantal jaren dat je na je 15e verjaardag in Nederland hebt gewoond, en de uiteindelijke uitbetaling hangt af van je leefsituatie: samenwonenden of gehuwden krijgen een lagere uitkering dan alleenstaanden. Je uitkering wordt niet verlaagd als je schulden hebt, en dus ook niet bij een faillissement of WSNP.

Wel is het natuurlijk zo dat bij de WSNP alle inkomsten behalve het vrij te laten bedrag naar de boedelrekening gaan. Je kunt dus niet je hele AOW vrij besteden, maar dat is niet anders dan wanneer je inkomsten zouden bestaan uit salaris of een ander type uitkering. Dat betekent niet dat je uitkering gekort wordt, dat betekent dat een deel van je uitkering gebruikt wordt om de schulden af te betalen. Ook een eventueel faillissement heeft geen invloed op de hoogte van een uitkering. Wél op wat je uiteindelijk van die uitkering nog te besteden hebt.