wat kan ik doen als een ex-politieman mijn gegevens stiekem opvraagt?

Mijn ex-vriendin heeft een nieuwe vriend. Dit is een voormalig politieman die door psychische problemen (opvliegend) in de wia terecht is gekomen.
Ik heb nog steeds kontakt met mijn ex. Het is gewoon vriendschappelijk. Ik ben namelijk inmiddels getrouwd en heb kinderen. Het is niet eens dat we elkaar zien. Het gaat via whatsapp, msn en facebook.
Omdat hij nogal wantrouwend is controleert hij deze zaken allemaal. In de veronderstelling dat ze mij wel kon smsen en daarna deze smsjes kon wissen hebben we korte tijd ge-smst. Hij heeft echter via een ex-collega deze smsjes opgevraagd. Naar het schijnt is hij daar erg boos over geworden naar mijn ex-vriendin toe. Hij zei ook dat hij mij daarover wou aanspreken evenals mijn vrouw. Ik vind het zelf allemaal ver gaan.
Maar wat kan ik nu doen? Ik vind namelijk dat hij en zijn ex-collega te ver zijn gegaan. Wie weet wat hij nog meer allemaal opvraagt. Dat van die smsjes vind ik op zich niet erg. Wel de manier waarop hij die informatie heeft verkregen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me sterk. :)
Gewiste SMS kunnen wel op de mobiel zelf terug gehaald worden.
Maar ik denk dat je ex eens met haar nieuwe vriend moet gaan praten.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moordigger Praten erover heeft volgens haar geen zin. Dan word ie alleen maar kwaad. En mijn ex is wel zo slim dat ze weet hoe ze sporen moet wissen.
Hij loopt al bij een psycholoog en slikt medicatie. Zonder medicatie heeft ie woedeaanvallen. Des te meer vind ik dat hij zeker niet aan zulke informatie moet komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Samen zijn lijkt me dan ook niet...
Slimme ex heb jij. Hoe slim is hij?
http://www.gewistesms.nl/gewiste-sms
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Los van wat je verder moet doen lijkt het mij het veiligste voor je ex om geen contact meer te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je gerust stellen, de vriend van je ex en zijn ex-collega kunnen nimmer deze smsjes hebben opgevraagd, voor een dergelijke inbreuk op een privacy is een bevel nodig van een rechter commissaris en wordt dan afgegeven als er duidelijke aanwijzingen zijn voor het beramen van een terroristische aanslag of bij het opsporen van verdachte bij een ernstig misdrijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou hij zo boos worden om een paar 'onschuldige' smsjes?

Antwoorden (5)

Bel eerst met de jurofoon (www.jurofoon.nl) 0900-1411 80 cpm max 40 euro voor niet-leden.
Doe daarna melding bij de politie, als dat het bureau is, waar de informatie gevende collega werkt, dan moeten zij dit door een ander district af laten handelen.
Dit is schending van je privacy en misbruik maken van je ambt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je geen harde bewijzen hebt, is iedere actie die je onderneemt gedoemd te mislukken. Bovendien lijkt het me zeer onwaarschijnlijk (zo niet: onmogelijk) dat een politieman op eigen initiatief bij een provider de inhoud van sms-berichten kan opvragen: daar is een speciale toestemming voor vereist.

De politie zal geen enkele actie ondernemen 'op grond van geruchten'. Mocht je kunnen bewijzen dat het inderdaad is gegaan zoals je zegt, dan kun je het beste een klacht indienen bij het College Bescherming Persoonsgegevens: http://www.cbpweb.nl/Pages/home.aspx
Zij kunnen -en zullen- dan adequaat actie ondernemen.
Verder kun je een klacht indienen bij de Officier van Justitie.

Toegevoegd na 23 minuten:
De waarheid zou weleens kunnen zijn dat de oud-politieman stiekem op de telefoon van zijn vriendin is gaan rondneuzen en daar de sms-jes heeft ontdekt van jou en zijn vriendin.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De inhoud van een SMS of mail wordt niet bewaard.
http://archief.xs4all.nl/opinie/wat-er-bewaard-moet-worden-onder-de-bewaarplicht/
Pieter2011
11 jaar geleden
Heel goed! Dat zegt genoeg, lijkt me... Die ex-politieman is gewoon een enorme bluffer.
Het lijkt mij verstandig om te kijken of hij deze informatie daadwerkelijk heeft. Het zou goed kunnen dat hij bluft.

Mocht hij de smsjes hebben zou je hem kunnen aangeven zoals in een eerder antwoord vermeld is, als hij de smsjes niet heeft is er niks aan de hand en lijkt het me verstandig dat je ex-vriendin een goed gesprek heeft met haar vriend.

Natuurlijk kunnen exen bevriend zijn, maar ik zou het persoonlijk ook heel vervelend vinden als mijn vriendin met haar ex smst en daarna de berichtjes verwijdert. Dat geeft reden tot wantrouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een agent een vriendje op desbetreffende afdeling heeft,kan hij wel degelijk aan it soort informatie komen......
Is wel illegaal natuurlijk..........!!
Ik zou een gesprek aan vragen bij de politie met een vertrouwenspersoon,zeker gezien zijn voorgeschiedenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het zeker met je eens dat een politieman elke informatie kan krijgen die die wil. Bovenstaande antwoorden en argumenten slaan op het feit wanneer de regeltjes gevolgd worden. Wat ik begrepen heb van mijn ex is dat ze eigenlijk vanalles doen wat eigenlijk niet mag.
Er was toch laatst nog een verhaal dat een politieman de nieuwe vriend van zijn ex stalkte??? Zelfs toen die in het geheim verhuist was wist hij die gegevens te achterhalen. Dus vertel mij niks over de integriteit van het politiekorps. Die zijn zelf zo corrupt als wat.
Of ik er verder mee kom als ik naar het bureau stap? Ik denk zelf van niet. Ze houden toch allemaal elkaar de hand boven het hoofd. Mijn broer zit bij de reservepolitie. Daar hoor ik zelf ook verhalen van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Aagje en gast144243 Als dit zou gebeuren zouden zelfs de telefoonmaatschappijen, elke mensenrechtenorganisatie en ons heel rechtssysteem op zijn kop staan, zelfs de binnenlandse veiligheidsdienst kan niet zomaar een telefoontap op een mobiel leggen, daar hebben ze de providers voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens kan elke agent in dienst het GBA (de administratie van elke gemeente) inkijken en aan de hand van een geboortedatum of BSN de adres gegevens van een persoon opzoeken. Wordt deze informatie prive gebruikt is de agent zwaar de klos en strafbaar om meerdere redenen
Daar is niets tegen te doen omdat de vriend van je ex en zijn ex-collega nimmer deze smsjes kunnen opvragen, voor een dergelijke inbreuk op een privacy is een bevel nodig van een rechter commissaris en wordt dan afgegeven als er duidelijke aanwijzingen zijn voor het beramen van een terroristische aanslag of bij het opsporen van verdachte bij een ernstig misdrijf.