Is drugsbezit strafbaar?

Wat voor straf staat erop als je op straat wordt aangehouden en je blijkt een kleine hoeveelheid (hard)drugs bij je te hebben? Dus een kleine hoeveelheid voor eigen gebruik. Want ik las dat drugsgebruik voor 18+ niet strafbaar was in Nederland. Maar het bezit ervan wel? Maar hoe kan men drugs gebruiken en het niet bezitten?

Toegevoegd na 3 uur:
Bedankt voor de uitleg, maar mijn vraag was meer wat de straf dan is, niet of het strafbaar is. Dus hoeveel jaar je max krijgt voor kleine hoeveelheid harddrugs?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Het onder invloed zijn van drugs of alcohol is strafbaar als je deel neemt aan het verkeer ( wat je al doet als je over de stoep loopt alleen zolang je geen overlast veroorzaak zal de politie hier niet zo veel tegen doen ). Drugsgebruik en alcoholgebruik in het openbaar niet toegestaan de politie dient alleen wel eerste een waarschuwing te geven. Als ze vragen om je drugs of alcohol weg te gooien en je geeft hier gehoor aan mogen ze hier niet op verder gaan. Op het moment dat er een bord staat met geen alc of wiet dan geld dit als een waarschuwing en mogen ze gelijk een boete uit delen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het in het bezit hebben van drugs is ook straf baar alleen er staan zulke lage straffen op dat ze meestal niet de moeite nemen als het om een kleine hoeveelheid gaat. De politie mag mag en zal het meestal wel in beslag nemen. Zelfs het bezit van alcohol is verboden maar dit is zo een sociaal geaccepteerde drugs dat hier een speciale regel voor is. Het mag namelijk wel als de verpakking gesloten is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

U bent strafbaar als u drugs bezit, produceert of verhandelt. Dat geldt zowel voor softdrugs als harddrugs. Drugsgebruik is in Nederland voor personen van 18 jaar en ouder niet strafbaar. Maar om overlast te voorkomen, kunnen gemeenten in een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) opnemen dat drugsgebruik in aangewezen gebieden wel strafbaar is. Als u softdrugs gebruikt op die plekken, kunt u aangehouden worden of een boete krijgen.
Je kunt het gebruiken, omdat het in veel gemeenten gedoogt wordt in Nederland, als jij niet meer dan de gedoogde hoeveelheid bij je hebt, dan wordt dat niet bestraft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zin over de APV is onzin. In Rotterdam heeft de Rechter bepaald dat de maatregel opgenomen in de APV een te grote/zware maatregel is ten opzichte van het vergrijp. ( het roken van een jonko in het openbaar ) Uitspraak januari 2013 in zake rookverbod APV aangespannen door bekeurde blower.
Drugsbezit, zowel soft- als harddrugs is strafbaar in Nederland. Het gebruik ervan is, boven de 18, niet strafbaar.

Het bezit van softdrugs is strafbaar, maar in de praktijk worden kleine hoeveelheden voor persoonlijk gebruik toegestaan (gedoogbeleid). Deze kleine hoeveelheden zijn maximaal 5 gram, of maximaal 5 hennepplanten.

Bezit, handel, verkoop en productie van harddrugs is altijd verboden. Dit, omdat het in de wet staat.