Wat gebeurt er als ik in de berm langs de weg aan de overkant van mijn huis struiken neerzet?

Die berm is natuurlijk niet van mij, dus ik begrijp dat het officieel niet mag.

Maar is het iets waar je voor beboet kan worden?

Ik woon in het buitengebied en er zal géén twijfel over bestaan wiens uitzicht er in dit geval op vooruit gaat..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze niet weten wie ze geplant heeft loop je alleen kans dat ze ze verwijderen. Anders denk ik inderdaad dat je kans loopt op een bekeuring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zoiets zelf ook gedaan. Heb uitgelegd aan een vriendelijke man van de plantsoenendienst dat ik dat deed ivm mijn privacy. Hij vond het goed, maar adviseerde me om niet te veel tegelijk aan te planten zodat het niet zo heel erg opvalt. Ik heb in de loop der jaren al heel wat aangeplant, zelfs een moerascypres. Alles staat er nog steeds.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De berm is er OOK voor jou! Gewoon doen, van meer groen is nooit iemand slechter geworden. Het ergste wat kan gebeuren kan dat ze het weer weghalen.
Als iedereen jou voorbeeld zal morgen, wordt nederland weer een klein beetje mooier..
Antoni
11 jaar geleden
Soms worden bomen of struiken weggehaald of niet geplaatst, omdat ze gevaarlijk zijn voor het verkeer. Ze verslechteren bijvoorbeeld het zicht op de weg. Hiermee moet wel rekening worden gehouden, wanneer je zo maar ergens struiken neerzet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen veel dank voor zijn/haar reactie.
Ik denk dat ik inderdaad maar in overleg ga met de gemeente, en tegelijkertijd misschien alvast stiekem een zaailing van 't één of ander ter plekke laat vallen...

Het beste antwoord

En waarom zou je dat doen zonder even overleg te plegen met de gemeente?

Die berm is niet van jou, dat is duidelijk.
Dus die wordt door iemand anders onderhouden.
Dan komen ze een of twee keer per jaar toch met zo'n grote machine,
om de hele boel plat te maaien?
Dus ook jouw struiken!
Er kunnen redenen zijn waarom die berm verder niet begroeid is.
Dat weet men bij de gemeente.
Het zou ook kunnen dat men heel erg blij is als iemand daar struiken
neer zet.
Dat weet men bij de gemeente.

Beboet zul je niet zo snel worden als niemand weet dat jij die struiken geplaatst hebt en jij dat blijft ontkennen.
Maar ze kunnen natuurlijk wel zo maar verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Onderhoud is niet alleen maar platmaaien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het buitengebied zie ik vooral grote machines
om bermen te maaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook dat de onderhoudsdienst daar niet tevreden mee zal zijn. Als ze met traktor en maaibalk langskomen om de kant te maaien. Bovendien wie zal de struiken snoeien? Als je het zal vragen zal je er geen toestemming voor krijgen en dan kan je ze ook niet meer stiekem plaatsen. Dus gewoon doen zou ik zeggen. En als je ze achteraf zelf snoeit kan je nog altijd ontkennen dat jij ze geplaatst hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Kimzie. Aanzetten tot overtreden van wetgeving is op deze site niet toegestaan.

Andere antwoorden (2)

Je kan alleen worden beboet als je op heterdaad wordt betrapt of als er mensen kunnen getuigen die jou hebben gezien die struiken te plaatsen. Als je het planten op een zondagochtend om 4 uur doet, loop je weinig snapkans.

In het ergste geval komt de Plantsoenendienst die struiken weer weghalen als er mensen erover geklaagd hebben... That's all!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een klein lijstje.

Als de wegbeheerder kan bewijzen dat de struiken uw eigendom zijn kunt u aansprakelijk worden gesteld voor de volgende kosten:

Het verwijderen van de struiken.

Het herstellen van de berm.

Indien er schade ontstaat aan een voertuig dat gebruik maakt van de berm de geleden schade die veroorzaakt is door de struiken en plantgaten.

Verder kan de gemeente aangifte doen van diefstal van gronden daar u door uw handelen doet als of de berm uw eigendom is.