Is het verplicht en heeft het zin om een brandverzekering te nemen?

Ik bedoel als blijkt dat er bv geen brandblusapparaat aanwezig is, of elektriciteit die niet volgens de normen ligt zoals niet alles in de muur verwerkt, zoals in oude huizen. Is het dan verplicht, als je weet dat je toch niks terug zal trekken indien dit bv kortsluiting veroorzaakt en daardoor brand.

Toegevoegd na 2 uur:
Moet de verzekering niet eerst komen controleren of je wel in aanmerking komt voor een vergoeding, of betaal je om daarna toch niks terug te krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een brandverzekering is in principe niet verplicht. Het kan echter wel als verplichting in een huurcontract vermeld staan.
Volgens de man van Solvit, die bij ons langskwam na een keukenbrand, heeft 1 op de 3 mensen te maken met een brand in hun leven.
Als er brand komt door "Eigen Gebrek", wordt die schade niet gedekt maar wél de gevolgschade. Het heeft dus altijd zin om een brandverzekering af te sluiten.
De verzekering komt niet vooraf controleren, wél achteraf (al tijdens of net na de brand).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Brandverzekering is niet verplicht. Als er brand uitbreekt dan ben je alles kwijt. Daarnaast de schade aan je huis is niet op te brengen. Je bent daarna bankroet en zit zwaar in de schuld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na je aanvulling is het antwoord niet volledig,maar je aanvulling stond er niet toen het antwoord werd gegeven. Ja je komt in aanmerking voor een verzekering en nee ze komen niet kijken.
Wel is het zo dat als er brand ontstaat er uitgezocht wordt waardoor dit komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ze komen kijken hoeveel schade er is. Daarnaast als je zelf je huis expres in de fik hebt gestoken ja dan betalen ze niet uit maar dat is logisch. Wat je nu suggereert Is dat ze nooit wat uitbetalen en iedereen die brand heeft laten stikken. Lijkt me niet de schade loopt al snel in de tienduizenden euro,s bij een brand
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar de helft van je antwoord is onzin. Het zijn geen gevolgend die je met zekerheid kunt vaststellen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ondeugdelijke bedrading hoeft niet altijd je eigen schuld te zijn. Maar als jij elektra laat aanleggen door een niet gecertificeerde beun en er breekt vervolgens brand uit doordat het werk ondeugdelijk was...dan kun je een probleem hebben.