Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag je merknamen van anderen verwerken in producten (zoals bijv. handgemaakte sieraden). Of raak je daarmee in de problemen?

Stel dat ik sieraden wil maken met bijv. het logo van coca cola. (bijv. een cola flesje aan een ketting, ik noem maar iets). Of iets namaak uit een computer spel etc. En ik wil dit gaan verkopen via internet. Raak ik dan in de problemen met de merknamen? Je ziet dat veel kleine webshops die handgemaakte spullen verkopen dit wel doen, puur omdat het dingen zijn die 'in' zijn en goed verkopen, maar het bevat dan wel een merk van een bedrijf.

Ik was wel benieuwd hoe dit zit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Merken zijn beschermd, zowel de namen als de vormen of het uiterlijk etc. Als je daar zonder toestemming commercieel gebruik van maakt kun je grote (financiële) problemen verwachten. Een sieraad of wat dan ook voor jezelf is geen probleem, maar je kunt ze beslist niet ongestraft op de markt brengen. Het Merkenrecht is namelijk wettelijk geregeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast het niet mogen gebruiken van de merknaam is het ook verboden items in een nieuw product te verwerken waarvan de merknaam toebehoort aan derde.

Je mag dus geen flesje met het logo van coca-cola in een nieuwe armband verwerken en op de markt brengen zonder toestemming van de houder van logo / merknaam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding