Mogen nabestaanden zelf weten wat ze met het stoffelijk overschot doen?

Bijvoorbeeld, balsemen of opzetten en bewaren, een kunstwerk maken van lichaamsdelen of wat dan ook?

(dit zijn geen plannen maar gewoon nieuwsgierigheid).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet.
Er is een "Besluit op de lijkbezorging" en daarin staat wat mag
en hoe het moet.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0009080/geldigheidsdatum_25-02-2013

Vaak vindt een soort balsemen plaats.
En ook wordt het lichaam gekoeld als het wordt opgebaard.
En dan is er nog het vervoer: daar is ook veel in mogelijk. Nee, dat is geen verplichting. Zolang het lichaam volledig bedekt is mag iemand ook per bakfiets, busje of boot vervoerd worden. Al naar gelang de wens.

Maar een stoffelijk overschot mag maar tot 5 dagen boven de grond blijven.
Dus bewaren, op wat voor manier dan ook, dat zal niet gaan.

Dit kan ook:
Wilt u uw lichaam na overlijden ter beschikking stellen van de wetenschap, dan kunt u contact opnemen met een anatomisch instituut van een universiteit.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/orgaandonatie/vraag-en-antwoord/hoe-stel-ik-mijn-lichaam-na-overlijden-ter-beschikking-van-de-wetenschap.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5 dagen 'boven de grond' is niet altijd meer. Ik heb een aantal jaar geleden een begrafenis mee gemaakt van een meisje welke 8 dagen eerder was overleden. Haar familie moest uit Afrika overkomen. Ook wanneer dit niet het geval is (familie die overkomt) krijgen mensen de keuze soms tot 7 dagen.
Verder een prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
# CaatPeeters: Ik heb het over het vervoer naar de begraafplaats. # Doki: Uitzonderingen zijn mogelijk, maar moeten wel aangevraagd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
T.a.v. vervoer; Een vriend van mijn dochter heeft zijn broer met eigen auto naar de begraafplaats mogen brengen (daar was wel een speciale vergunning voor nodig) en ik meen mij te herinneren dat een aantal jaren geleden een kunstenaar open en bloot door de grachten an Amsterdam is gegaan. Dus veel kan. T.a.v. 'boven de grond'. Als ik mij goed herinner gaat het hier ook om werkdagen en kan, bij een beetje goede keuze van moment van overlijden in relatie tot bijvoorbeeld een goed vallende kerst die periode wel opgerekt worden tot 10 dagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vraag was gebaseerd op een discussie die ik met iemand had over of het toegestaan is om van de nieren van je familieleden een kunstwerk te maken (als ze dood zijn). Als ik het goed begrijp mag dat dus ook niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Momo; die 5 dagen geldt inderdaad niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Da's eigenlijk wel jammer. Mijn soortvan tante heeft ooit een miskraam gehad, en ze heeft de ongeboren baby op sterk water mogen bewaren. Ik zou het best mooi vinden om organen op sterk water te bewaren.
Zou dat van dieren wel mogen?

Andere antwoorden (1)

Je kunt ook zelf via de notaris laten vastleggen wat je wens is na overlijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan mag je nog steeds niet een kapstok maken van je opa.