Mag een werkgever verbieden om een nestje pups te fokken bij je thuis?

Door omstandigheden heeft onze zoon een paar x vrij moeten nemen voor het nestje pups wat hij had nu verbied zij n werkgever (groot bedrijf) om nog een nestje pups bij hem thuis te krijgen kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Amadea
4 jaar geleden
Wat iemand in zijn of haar vrije tijd doet gaat de werkgever niets aan.
ronron1212
4 jaar geleden
De werkgever kan wel geen vrijgeven.
Pieterke
4 jaar geleden
Het gaat de werkgever in principe niets aan wat iemand in zijn vrije tijd doet maar als je zoon (plotseling) vrij moest nemen in een drukke tijd, dan kan ik begrijpen dat zijn werkgever moeilijk doet. En een werkgever kan je verbieden een vrije dag op te nemen. Maar hij kan het niet verbieden dat je zoon nog een nestje pups neemt.
jodyenboyke
4 jaar geleden
Het antwoord is prima en we mogen aannemen dat er weloverwogen gefokt wordt en dat je fokplannen van te voren duidelijk zijn. Ik ken veel fokkers en die regelen inderdaad hun zaakjes ruim van te voren. Samen met partner of goede kennissen zorgen zij dat er voldoende toezicht aanwezig is, tijdens de opgroei van de pups. Daar hoef je je werkgever niet mee lastig te vallen maar door tijdig vrij te nemen, is het voor alle partijen duidelijkheid.

Antwoorden (1)

Een werkgever kan niets verbieden wat jij in je privé-leven dus ook thuis doet. Hij kan wél weigeren je vrij te geven als je dat vraagt, omdat het voor dat bedrijf op dat moment niet uitkomt. Je zoon zal daar rekening mee moeten houden; niet aan de werkgever doorgeven dat het weer om puppy's gaat en zelf regelen, dat er tijdelijk een andere zorg te regelen is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ exact, en ook geen andere smoesjes gaan verzinnen om toch vrijaf te dwingen.
Pieterke
4 jaar geleden
Prima antwoord!
Thecis
4 jaar geleden
+
Als aanvulling, zorg er voor dat er back-up is voor de opvang. Als er vanuit werk toch plotseling verlof ingetrokken wordt (dat kan volgens bepaalde voorwaarden), ben je toch nog altijd gedekt. Een goede voorbereiding is van cruciaal belang.