mag een taxi claxonneren bij aankomst ophaalplek?

Bij mij in de buurt word er elke werkdag 's ochtends iemand opgehaald door een taxi. De taxichauffeur claxonneerd om de klant duidelijk te maken dat hij er is, mag dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, claxoneren mag alleen om dreigend gevaar af te wenden. De vraag 'wanneer mag je claxoneren' is al vaker gesteld. Ik kan je alleen de link niet geven met m'n telefoon.

Het beste antwoord

Nee dat mag hij niet, claxoneren mag alleen om gevaar af te wenden en je kunt er een hoge boete voor krijgen. Ik zou het taxibedrijf bellen en erover klagen. Ik wel vaker taxichauffeurs iemand ophalen en dan staan ze of gewoon voor de deur (ze worden toch wel verwacht) of ze bellen even aan.

Toegevoegd na 26 minuten:
De boete is overings 340 euro: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/87950-verkeersboetes-2012-verhoging-verkeersboetes-2012.html

Toegevoegd na 55 minuten:
Met dank aan Alknobe (die bron moet ik ook niet zomaar gebruiken, veel te onbetrouwbaar!):

Het Openbaar Ministerie schept duidelijkheid over de hoogte van verkeersboetes voor het onnodig claxonneren. De boete voor het onnodig claxonneren wordt volgens het OM in 2012 85 euro. De boete voor het onnodig geluid maken als bestuurder van een motorvoertuig wordt 340 euro.
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2011/11_november/24/binnenland/verkeersboetes-lopen-fors-op-in2012.xml
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij, kort en duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt als een bus Pelle, weer een prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja + natuurlijk voor Pelle. ik heb het laatst ook opgezocht en vond dezelfde bron. wat wel gek is dat in de tekst staat dat het 340 euro kost, maar in de opsomming verder naar beneden staat dat het van 70 naar 80 euro is verhoogd... wat is nu de boete: 340 of 80?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal bedankt voor de reacties, ik ga het desbetreffende taxibedrijf morgen vragen om met het claxonneren op te houden.

Andere antwoorden (2)

Ja dat mag.
Claxonneren mag alleen niet "zomaar". ( bijvoorbeeld onnodig tijdens het rijden om de tijd claxonneren voor de lol.
De taxichauffeur heeft een goede reden om te claxonneren dus is het ook gewoon toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, claxoneren is alleen toegestaan om dreigend gevaar af te wenden, zoals dat zo mooi heet. Als meneer de taxichauffeur bij bij cliënt arriveert dient hij uit te stappen om zijn aanwezigheid kenbaar te maken ( of even bellen, handsfree uiteraard).
jc54