Arboarts heeft medische gegevens doorgespeeld aan mijn werkgever, zonder mijn toestemming. Wat ik ik hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste ligt het er natuurlijk aan wat de arboarts heeft doorgegeven aan je werkgever. In eerste in stantie is alles wat je verteld vertrouwelijk, net als bij een gewone huisarts. Dat staat ook zo aangeven in de wet (burgerlijk wetboek, boek 6 en eventueel 7). Hij is alleen bevoegd om informatie door te spelen met uw toestemming. Andere info die hij wel mag geven aan de werkgever zijn dingen als; bent u arbeidsongeschikt en ja voor ongeveer hoe lang en de gemaakte afspraken (data) en of hij u dan door moet of kan betalen. Alle andere zaken moeten eerst besproken worden met u! Dit is echter niet gedaan, dan zou ik even goed de wet nakijken (BW boek 6 en 7) en anders even naar juridisch locket gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet je wàt er exact door de arboarts is doorgegeven ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen ik kopieën had opgevraagd van mijn personeelsdossier, stond dit er letterlijk in...mevrouw huppelepup zegt (tussen ons) bladibladibla.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Arboarts had tegen mijn werkgever gezegd "tussen ons" met andere woorden vertel dit tegen niemand. Wat hebben die uilskuikens gedaan...hebben ze het er letterlijk ook zo in mijn personeelsdossier gezet...tsjah dat is zeker niet bevorderlijk voor mijn revalidatie ;)

Het beste antwoord

In dit geval is sprake van een schending van de privacywetgeving. Je kunt hierover het beste contact opnemen met het College Bescherming Persoonsgegevens: zij controleren of Arbo-diensten aan de wettelijke verplichtingen op dit gebied voldoen en kunnen boetes opleggen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij latere vragen las ik dat vs lid is van de FNV dus is het beter dat vs daar naar toe gaat voor juridische hulp,maar wisten we nog niet toen deze vraag gesteld werd. Verder een +
Pieter2011
11 jaar geleden
Oh, dat wist ik niet. Dan ligt het voor de hand om met de vakbond te overleggen of die iets kan doen. En bedankt voor de +!

Andere antwoorden (1)

In principe schendt deze arts het beroepsgeheim, tenzij er "ergens" een contract bestaat dat de arts de werkgever over zijn patiënten mag informeren.
Je kan het best aan de arts zelf vragen en hem wijzen op het beroepsgeheim.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Arboarts had tegen mijn werkgever gezegd "tussen ons" met andere woorden vertel dit tegen niemand. Wat hebben die uilskuikens gedaan...hebben ze het er letterlijk ook zo in mijn personeelsdossier gezet...tsjah dat is zeker niet bevorderlijk voor mijn revalidatie ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet 'in principe', die arts SCHENDT zijn beroepsgeheim en is dus via het tuchtrecht vervolgbaar.