In hoeverre kun je juridisch bewijzen dat je geld aan iemand hebt uitgeleend, maar deze weigert om terug te betalen?

Een vriendin van mij heeft maanden geleden ongeveer 120 euro aan iemand uitgeleend, maar die weigert nu terug te betalen. Ze wil nu juridische stappen gaan nemen, ''niet vanwege het geldbedrag, maar puur om hem te laten terugbetalen, omdat het zo hoort." Ik heb haar gezegd dat het zinloos is om voor zo'n klein bedrag juridische stappen te nemen, maar eigenlijk weet ik niet eens of het mogelijk is. Nu is mijn vraag:

In hoeverre kun je juridisch bewijzen dat je geld aan iemand hebt uitgeleend, met als voorwaarde binnen een bepaalde termijn terug te betalen, maar deze persoon weigert om terug te betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Een overeenkomst is (wettelijk) vormvrij, dus ook een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig.

Bewijzen dát er een overeenkomst tot stand is gekomen is vaak lastig, vandaar dat een schriftelijke overeenkomst de voorkeur heeft.

Als er mensen zijn die getuige zijn geweest toen de overeenkomst mondeling werd afgesloten is het zeer wel mogelijk om juridische stappen te ondernemen, mits deze mensen bereid zijn het (schriftelijk) te bevestigen.

Ik behandel regelmatig dergelijke zaken, vooral overeenkomsten tussen particulieren worden nogal eens mondeling afgesloten en vereisen wat juridische know-how, maar het lukt meestal wel om de vordering te incasseren.

Succes!

* tip voor de lezers: mocht je ooit mondeling een overeenkomst afsluiten, neem dan even je mobiele telefoon erbij. Met name iPhone heeft een Dictafoon-functie waarmee je het gesprek heel gemakkelijk kunt opnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Juridische bewijsvoering is alleen mogelijk als er een leen overeenkomst is gesloten dus een met handtekeningen voorzien document met daar in het bedrag en de datum vanuitlenen en daarin de voorwaarden waaronder de lening plaats vind.
ronron1212
11 jaar geleden
- Bewijzen kun je het als er een getuige bij is geweest die volledig heeft gehoord wat afgesproken is,
- als er een gedateerd en door beiden ondertekend document is waarin de leenvoorwaarden zijn vastgelegd,
- als er een bankafschrift aanwezig is waaruit ook duidelijk blijkt wanneer het geld moet worden terugbetaald (bijv. door een opmerking in de omschrijvingsregel),
- als degene die het geld geleend heeft in aanwezigheid van een getuige verklaart dat hij/zij Eur X geleend heeft van Y en dat dit op moment Z moet worden terugbetaald.

Zonder enige vorm van bewijs ben je nergens want... 'wie eist, bewijst'.

Ik heb het hier al eens eerder geschreven: nooit geld uitlenen, daar hebben ze banken voor uitgevonden.

Toegevoegd na 1 minuut:
En de genoemde getuige moet dat desnoods ook nog onder ede/op erewoord willen bevestigen als er een procedure komt.
Computoon