Wat zijn de rechtsvoorwaarden bij zwaar lichamelijk letsel door schuld? art. 208 Sr.

Zwaar lichamelijk letsel heeft rechtgevolgen, namelijk een gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of een geldboete van de vierde categorie. Maar wat zijn de rechtsvoorwaarden van dit artikel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

In het algemeen spreekt men van zwaar lichamelijk letsel:

Artikel 82 Sr.

1. Onder zwaar lichamelijk letsel worden begrepen:
(A) ziekte die geen uitzicht op volkomen genezing overlaat, (B) voortdurende ongeschiktheid tot uitoefening van zijn ambts- of beroepsbezigheden,
(C) en afdrijving of dood van de vrucht van een vrouw.

2. Onder zwaar lichamelijk letsel wordt mede begrepen
(D) storing van de verstandelijke vermogens die langer dan vier weken geduurd heeft.

Als deze veroorzaakt zijn door schuld (als deze rechtshandeling niet was verricht, was het letsel niet opgetreden), spreekt men dus van

zwaar lichamelijk letsel door schuld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Rezz: 208 zal een typefout zijn, het is Art. 308 SR. Als toevoeging aan het antwoord van svdongen is hier het artikel, + wat jurisprudentie wat een idee kan geven van het soort zaken dat volgens deze wet bestraft is.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/308.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super! Dank je wel