Mag de politie gewoon je IMEI nummer vragen en een huiszoeking doen terwijl je getuige bent? En wat kunnen ze met je IMEI nummer?

Wat kan de politie allemaal doen als ze je IMEI nummer hebben gevraagd van de telefoon die je gebruikt? Moet ik denken aan: Afluisteren? Traceren op locatie? In mijn telefoon kijken wat en wie ik heb aan contacten? Even voor de duidelijkheid.. ik ben getuige in een zaak en nu vragen ze mij om mijn IMEI nummer en hebben ze een huiszoeking bij mij gedaan? is dit niet een beetje vreemd als ik notabene getuige ben voor ze? Is dit normaal gezien de privacywetgeving? heeft iemand hier een idee over? want ik denk er nu sterk aan om mijn telefoon te verkopen, niet omdat ik strafbaar ben maar meer omdat ik het idee zeer vervelend vind dat mensen meeluisteren met mijn gesprekken. Ik ben benieuwd of iemand hier een idee over heeft..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
11.7K

Antwoorden (2)

IMEI nummer
Wat is een IMEI nummer en wat kun je ermee? Op het eerste gezicht niet veel, maar toch is uw IMEI nummer niet onbelangrijk. Op deze pagina ga ik u uitleggen wat een IMEI nummer is en waar u het voor kunt gebruiken.

De afkorting IMEI staat voor International Mobile Equipment Identity, vrij vertaald "Internationale Mobiele Toestellen Identiteit". U kunt het IMEI nummer zien als een serienummer, net als op auto’s, brommers en wapens beschikt uw mobiele telefoon over een serienummer. Dit serienummer kunt u over het algemeen op drie plaatsen terug vinden:

Op de zijkant van de (orginele) doos van de telefoon op een wit stickertje met een barcode
Onder de accu op een wit stickertje, vaak met barcode
Door op de GSM *#06# in te toetsen
Een IMEI nummer is altijd een 15-cijferig nummer en is voor elke mobiele telefoon uniek. Daardoor is het IMEI nummer uitermate geschikt als "herkenningspunt" van uw toestel. Omdat een mobiele telefoon een gewild object is, is het dus verstandig om uw IMEI nummer te registreren; bijvoorbeeld bij de politie, bij uw provider of verzekering (vaak moet u voor de verzekering ook uw IMEI nummer opgeven) en niet te vergeten gewoon bij uzelf thuis.

Als uw telefoon onverhoopt wordt gestolen, kan de politie het IMEI nummer van uw telefoon gebruiken om een SMS bom te sturen, met de tekst "Deze telefoon is gestolen, ga naar de politie". Hierdoor is het voor een dief onmogelijk het toestel nog te verkopen omdat de koper dan uiteraard ziet dat het geen zuivere koffie is.

U zult wellicht bedenken dat wanneer iemand in uw toestel een andere SIM-kaart stopt, die persoon dan geen SMSjes meer kan ontvangen van de politie. Dat is dus niet waar. Naast het GSM nummer (dat aan de SIM-kaart gebonden is) zendt de telefoon ook altijd een IMEI nummer mee, waardoor een provider kan zien met welke telefoon gebeld wordt. Een provider is in staat om een SMS te sturen naar zowel een GSM nummer als naar een IMEI nummer. Aangezien het IMEI nummer niet verandert wanneer men een andere SIM kaart in het toestel stopt, is dit dus een goede beveiliging.

De keerzijde: Grote criminelen laten zich niet afschrikken door een IMEI nummer. U kunt er namelijk gerust vanuit gaan dat grote criminelen over software beschikken om het IMEI van een telefoon middels een IMEI calculator te veranderen in een ander IMEI nummer die niet op de zwarte lijst staat. Echter, de stelregel is: Hoe moeilijker u het een dief maakt, hoe beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja de politie mag jou om een huiszoeking vragen en om je IMEI nummer. Maar jij hoeft dit niet te geven / toe te staan.

De vraag is, waar zijn ze naar op zoek. Ben jij echt getuige, of verdenken ze jou ook ergens van.

Stel dat jij geen getuige bent, maar "mede dader" (dat weet jij zelf beter dan ik) dan hoef jij als je dat niet wilt, niet mee te werken. Ze kunnen je namelijk niet verplichten jezelf verdacht te maken.

Het kan zijn dat jij als getuige iets hebt gekregen van de verdachte, en dat ze dat alleen kunnen krijgen als jij het geeft.

Het kan zijn dat de verdachte een belastende verklaring tegen jou heeft afgelegd en dat de politie nu wil weten of jij ook verdacht bent.

Als jij vrijwillig mee werkt kunnen ze dit makkelijker uitzoeken.

Het word iets anders als de politie zeker weet dat jij verdachte bent. Dan kunnen ze een bevel aanvragen waarmee ze jou IMEI nummer kunnen opvragen en een huiszoeking kunnen doen.

Daar kun jij dan niets tegen doen. Je zou een advocaat kunnen nemen.

De politie kan jouw telefoongesprekken afluisteren, ze kunnen nagaan wie jij gebeld of gesmst hebt. Wie jij hebt zitten whatsappen etc etc. Ik weet niet of ze daar je IMEI voor nodig hebben. Maar dat kunnen ze zo allemaal doen.

Als je daar bang voor bent, koop dan een cheapskate toestel met een prepaid kaart en betaal cash. Maar dan nog zouden ze gesprekken kunnen afluisteren. Als zij de telefoon van een vriend van jou afluisteren, en jij belt hem...