Hoelang krijg je voor poging tot moord?

Een oude vriend van mij is opgepakt voor zware mishandeling/poging tot moord.
Het duurt te lang voordat de familie te horen krijgt hoelang hij moet zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Het beste antwoord

Artikel 302

1Hij die aan een ander opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengt, wordt, als schuldig aan zware mishandeling, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie
2 Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste tien jaren of geldboete van de vijfde categorie

( maar over een individuele zaak is zo niets te zeggen natuurlijk, bovendien weet ik niet of het bewezen is, en ook niet wat de omstandigheden waren, en wat zijn advocaat nog allemaal erbij gaat halen. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Apart dat er maar twee jaar verschil zit tussen poging en daadwerkelijke doodslag/moord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja.. en ik sta er ook van te kijken van het "of een geldboete".
Dus iemand die rijk is koopt zichzelf er gewoon uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat kan de wet toch onlogisch overkomen/zijn!

Andere antwoorden (2)

Dat varieert van vrijspraak tot het wettelijk maximum, dat tien jaar bedraagt.
escape
12 jaar geleden
De maximale straf voor poging tot moord is 20 jaar gevangenisstraf.