Stel: Iemand heeft belastingschuld, en leent auto van ander, kan men beslag leggen?

Ik ken iemand, die heeft belasting problemen. Er is beslag gelegd op zijn auto. Nu wil hij mijn auto lenen. Stel dat er controle is met douane, belasting, politie e.d. Kan de belasting dan beslag gaan leggen op mijn auto?
Ik hoorde iets over vrucht gebruik.
Of was dat vroeger zo??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
13K

Antwoorden (6)

Beslag is niet mogelijk want jij bent de eigenaar. Wel ben je aansprakelijk voor eventuele verkeersboetes en voor de motorrijtuigenbelasting. Ik weet niets over de verzekering bij een ongeluk en de aansprakelijkheid. Dat moet je uit de voorwaarden van je verzekering halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De auto moet verzekert zijn, dus als je een ongeluk krijgt, betaalt die verzekering de schade van de tegenpartij (tenzij je je voor meer laat verzekeren). Als de persoon aan wie hij hem heeft uitgeleend een ongeluk veroorzaakt, is de bestuurder altijd verantwoordelijk. Niet de eigenaar van de auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet mijn grootste zorg, het gaat echt om de beslaglegging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
auto is wel verzekerd maar niet de bestuurder als volgens de verzekering jij de hoofdbestuurder bent volgens mij
ik moet bij de verzekering altijd opgeven wie er hoofdbestuurder is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beslag kan niet! dus maak je geen zorgen. Toch zou ik de verzekeringskwestie uitzoeken voor ik mijn auto zou uitlenen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
@ Cctje Beslag kan wel!
Het is jou auto dus kan hij niet in beslag worden genomen. Vruchtgebruik heeft hier niets mee te maken dat valt onder het erfrecht.
ronron1212
13 jaar geleden
Ja, de belastingdienst kan, als iemand met belastingschuld in uw auto rijdt, uw auto in beslag nemen. Auto kan, als de schuld vervolgens niet op tijd wordt betaald, per opbod verkocht worden. Het is vervolgens uw taak, om de schade te gaan verhalen op de bruiklener. Dat is over het algemeen een lastige klus. Niet uitlenen dus!

Zelfde geldt voor openstaande boetes. Als iemand met openstaande boetes in uw auto rijdt en wordt gecontroleerd, dan kan uw auto buiten gebruik worden gesteld ( max 28 dagen). U krijgt uw auto daarna wel terug, want het gaat hier om een dwangmiddel, maar als de schuldenaar niet betaald, moet u dus wel 28 dagen wachten, voordat u uw auto terugkrijgt.

Les in deze is dus, dat u beter nooit uw auto kan uitlenen aan een ander!
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Neeeee! Echt niet mogelijk!! De auto staat op jouw naam, dus jouw eigendom. Belastingschuld mbt wegenbelasting, wordt het kenteken gescreend. Niks aan de hand. Vruchtgebruik is in nl. Voornamelijk gebruik van een onroerende zaak. Jij geeft je auto in gebruik, maar de auto blijft gewoon jouw eigendom. 100 %!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees zeer terughoudend met het uitlenen van jouw auto aan die persoon want de mogelijkheid je auto kwijt te raken is uiterst groot.

Als er beslag gelegd wordt op zijn goederen en jouw auto bevindt zich op bodem van die belastingplichtige..dan is jouw auto vatbaar voor beslag, zoals dat heet.

'Op bodem van de belastingplichtige' is het criterium hier en dat begrip wordt heel ruim geïnterpreteerd.

Ook als de auto zich vòòr de woning van die persoon bevindt geldt dat als bodem van die belastingplichtige.

Je kunt daar niets anders aan doen dan te zijner tijd een bod op je eigen auto uit te brengen.

Ik ben jarenlang bij de rijksbelastingdienst werkzaam geweest en spreek derhalve uit ervaring.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar stel dat er zo'n controle is langs de snelweg, waar politie, douane en belasting bij is. Kunnen ze het dan in beslag nemen?? Dat wil ik heel graag weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er beslag is gelegd op de auto, houdt dit in dat de auto dor de deurwaarder is betekend. Betekend betekent hier: Dat de auto officieel 'in beslag genomen is' en dat belastingplichtige daar in principe niet meer vrijelijk over mag/kan beschikken. De deurwaarder kàn echter de auto ter plaatse laten tot aan de executoriale verkoop..maar hoeft dat niet. Als bij een controle langs de weg blijkt dat de auto al betekend is..is dus officieel in beslag genomen...hoeft hij niet meer in beslag genomen te worden door de belastingdienst..dat is dan immers al gebeurd. Dit laatste is natuurlijk.. tenzij de executoriale verkoop al plaatsgevonden heeft. Want in dàt geval heeft je vriend goederen aan het beslag onttrokken en wordt je vriend beboet en de auto alsnog direct in beslag genomen. Blijkt tijdens zo'n controle dat het om een 'voor beslag vatbaar' onroerend goed gaat waarover de belastingplichtige vrijelijk beschikt..dat nog niet betekend is..dàn wordt de auto ook alsnog ter plaatse in beslag genomen. Nogmaals..wees in deze gevallen zeer terughoudend met het uitlenen van je auto..want je kunt hem zo kwijt raken.. Wat je wèl kunt doen is dat jij een poosje voor zijn vervoer zorgt..al dan niet tegen een vergoeding..en dat jij dan ZELF, in je eigen auto, als bestuurder rijdt. De auto is dan immers duidelijk niet het bezit van je vriend. Hopelijk kun je hier wat mee. Groet, Ton
et uitlenen, want bij een politiecontrole wordt de auto in beslag genomen en heb je een groot probleem met het terug krijgen.