wie is verantwoordelijk voor letsel en materiële schade binnen een bouwterrein?

Als er een bouw hek omvalt en daarbij letsel bij een buurtbewoner ontstaat, wie is er dan verantwoordelijk voor? of als er bouwhekken zijn opgebroken en binnen het bouwterrein een hoop vernield is waarbij ook maatschappelijke schade is ontstaan (buurt ontruimd door rook ontwikkeling)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje wel voor jullie antwoord, hier mee kan ik zeker verder! Helemaal top!

Antwoorden (2)

Je stelt hier twee verschillende vragen waarop 1 antwoord op gegeven kan worden.

In beide gevallen is het bedrijf die het hekwerk heeft laten plaatsen en daar de werkzaamheden uitvoert (in dit geval dus de aannemer) verantwoordelijk voor zowel het hekwerk als de activiteiten die plaatsvinden op het terrein.

De aannemer kan wel diegene aansprakelijk stellen die het hekwerk heeft geplaatst of die vandalisme op het terrein hebben gepleegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze gecompliceerde vraag valt onder het leerstuk van de onrechtmatige daad (BW boek 6 titel 3). Als een hek op de grond van iemand omvalt is in de eerste plaats de bezitter/eigenaar van de grond aansprakelijk. Deze kan zonodig degene die het hek geplaatst heeft aanspreken. In het recht geldt altijd : wie eist bewijst ( foute plaatsing etc).
Wat betreft vandalisme na omvallen van het hek: ook hier geldt: de eigenaar van het stuk grond/bouwplaats spreekt de plaatser van het hek aan, de gevolgschade die ontstaat door vandalisme kan aan hem worden toegerekend. Uiteindelijk zijn de vandalen degenen die de schade moeten betalen. Bij ontruiming van een hele wijk komt dan in de eerste plaats de gemeente aan bod. Dat is hier te gecompliceerd om even uit te leggen, vooral omdat het een hypothetisch geval is.
In principe dus: de eigenaar van de grond is aansprakelijk voor schade bij omvallen van het hek, eventueel verhaalbaar op de plaatser van het hek indien blijkt dat het ondeugdelijk is geplaatst ( als het hek zelf ondeugdelijk is dan is de fabrikant daarvan aansprakelijk. De gevolgschade wordt later pas bepaald, afhankelijk van de antwoorden op de eerste vragen. Vandalen/ vernielers zijn sowieso aansprakelijk voor hetgeen ze vernield hebben en gevolgschade daar weer van.
Verder kan er contractueel tussen de bouwer/ opdrachtgever een en ander in het contract zijn uitgesloten aan aansprakelijkheden maar dat is zo niet te beoordelen.