Na einde werkdag zomaar ontslagen, mag dat?

Een vriendin van me heeft bij een tuincentrum gewerkt onder een parttime-contract. Mogen ze dan na twee jaar dienst aan het einde van een werkdag zomaar zeggen 'je contract is niet verlengd, dit was je laatste werkdag'?
Wanneer er gevraagd is naar de reden kreeg ze als antwoord dat het komt ivm haar reuma.

Mag je iemand zomaar ontslaan op basis van een aandoening en dan zelfs aan het einde van een werkdag per direct?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is helemaal geen ontslag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
MrTomaat die discussie voer ik hier thuis al zoooolang haha. Je hebt gelijk inderdaad. Einde contract is einde contract, geen ontslag.

Het beste antwoord

Het is vervelend voor je vriendin, maar toch mag dit. Het gaat om een contract voor bepaalde tijd. Dit contract eindigt automatisch. Het gaat dus niet om een ontslag, maar om een contract wat automatisch is beëindigd.

Je vriendin had het kunnen zien aankomen. Anders had ze immers voor de einddatum een uitnodiging voor een gesprek gekregen over verlenging of een nieuw contract. Ze had ook zelf al eerder kunnen informeren over een mogelijke verlenging van haar contract.

Toegevoegd na 34 minuten:
Het contract kan niet voor het einde worden opgezegd door werkgever of werknemer. Dit mag alleen als hier van te voren afspraken over zijn gemaakt. De werkgever moet dan wel eerst een ontslagvergunning aanvragen bij UWV. Pas als UWV toestemming geeft, mag de werkgever opzeggen. Het is wel mogelijk om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan.

Je vriendin kan de werkgever vragen naar de ontslagvergunning en toestemming van UWV. Als die er niet is kan ze advies inwinnen bij het UWV over haar rechten.

Toegevoegd na 2 uur:
Het tweede deel van het antwoord is toegevoegd nadat de Vraagsteller heeft gemeld dat zijn vraag niet goed geformuleerd was en melde dat het contract nog geldig was tot eind mei en het ontslag is gebeurd begin april.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed dat je het opmerkt trouwens; ik heb de vraag niet helemaal goed geformuleerd; het contract was nog geldig tot eind mei en dit is gebeurd begin april.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja bosnabest, dat is wel heel belangrijke informatie en zoals al is aangegeven in dit antwoord: nee dat mag niet, ze had nog tot eind mei moeten werken en kan in ieder geval salaris eisen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja Grijze maar dat komt omdat de Vraagsteller Bosnabest zijn vraag niet goed had geformuleerd en pas na beantwoording melde dat het contract nog geldig was tot eind mei en het ontslag is gebeurd begin april. De negatieve beoordeling van jou is dus onterecht.

Andere antwoorden (1)

Het is geen ontslag maar een contract dat ten einde loopt. Dus ja het mag. Als de werkgever een klein beetje mens is zegt hij op voorhand dat het contract niet word verlengt maar da loopt hij wel het risico dat de werknemer vanaf dan thuisblijft (ziekteverzuim).