Als je antwoord geeft op een vraag op internet maar het handelen naar dat antwoord kan strafbaar zijn, wie is daar dan voor verantwoordelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als een opmerking op internet aangemerkt kan worden als het aanzetten tot zijn er vier verantwoordelijk;

1 Diegene die de daad daadwerkelijk uitvoert.

2 Diegene die de website beheert en er op moet toe zien dat er geen activiteiten plaatsvinden die niet overeenkomstig zijn met de wetgeving.

3 De eigenaar van de site, hij is ook verplicht om toezicht te houden.

4 Diegene die het antwoord geeft en zo aanzet tot het plegen van een strafrechtelijke feit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn altijd wel manieren te bedenken waarom het niet als aanzetten tot zou zijn maar daar oordeelt een rechter over. Als men uitlegt hoe men fraude pleegt is niet aanzetten tot maar een informatie. Als de beantwoorder zegt dat fraude een oplossing is in een geschil dan is het aanzetten tot, ook als de beantwoorder de informatie geeft over fraude bij diezelfde vraag kan het gezien worden als aanzetten tot, van belang is dus ook de vraagstelling.

Andere antwoorden (1)

Diegene die het strafbare feit pleegt. Een antwoord geven op een vraag van iemand is niet hetzelfde als iemand iets laten doen. Als een persoon bijvoorbeeld iemand uitlegt hoe hij fraude kan plegen dan kan hij niet perse hiervoor worden bestraft. Wel als je meedoet met diegene, dan kan t wel bestraft worden. Daarom is het belangrijk om altijd erbij te zeggen dat het alleen voor informatieve doeleinden is.