Mag je als burger iemand aanhouden als je ziet dat hij/zij over de stoep fietst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Het beste antwoord

Nee je mag in dit geval niet iemand staande houden want hier is de wet Mulder van toepassing.
Er is ook een verschil tussen iemand aanhouden en staande houden.

Uitzonderingen op het heterdaadsbegrip op het gebied van overtredingen zijn de zogenaamde Wet-Mulder-overtredingen die administratiefrechtelijk kunnen worden gehandhaafd door een toezichthouder, vaak een opsporingsambtenaar die een boete uitschrijft. De betrokkene/verdachte die zal hier vaak voor worden staande gehouden, een bevoegdheid die alleen een opsporingsambtenaar toekomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een Muldertje is een strafbaar feit. Deze zou anders nooit bij een strafrechter terecht kunnen komen maar moet dan naar een bestuurs- of voorzieningenrechte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de wet Mulder wordt gesproken over bestuursrecht en geen strafrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt mijn fout, mijn excuus,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het nu bestuursrecht, burgerlijk recht, strafrecht of wat dan ook, als een feit strafbaar is, is het een strafbaar feit. Strafbaar feit betekent niet gelijk strafrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is strafbaar,maar je kunt dit niet vergelijken met een misdrijf dat ook strafbaar is,vandaar dat men het heeft over bestuursrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je mag alleen een burger arrest uitvoeren als dit in het strafrecht berecht wordt eigenlijk? (even kijken of ik het nu snap ;) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Ytje,voor dit soort overtredingen wordt alleen een boete uitgedeeld en hoeft de betreffende persoon niet voor de rechter te verschijnen.

Andere antwoorden (4)

Nee, alleen als de verdachte een misdrijf pleegt. Bij overtredingen niet en heet hij/zij een overtreder.
11 jaar geleden
Ja, dat mag, wanneer het fietsen op de stoep duidelijk verboden is en er moet sprake zijn van betrapping op heterdaad. De burger is verplicht de verdachte daarna onverwijld over te dragen aan een opsporingsambtenaar.
Antoni
11 jaar geleden
Rutge
11 jaar geleden
Nu ik je antwoord lees begin ik te twijfelen aan de mijne.
Wat als de overtreder ontkent en de burger beweert dat hij een strafbaar feit heeft gepleegd?
Antoni
11 jaar geleden
Het is aan de politie om uit te zoeken wat de verdachte precies (verkeerd) heeft gedaan.
Antoni
11 jaar geleden
Tja, nu begin ik (ook) aan míjn antwoord te twijfelen... Alleen, als niemand een bron kan geven voor de bewering dat een burger alleen iemand mag aanhouden bij een misdrijf, dan blijf ik bij mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord klopt inderdaad. Ook bij overtredingen mag het. Het enige is dat als de verdachte doorloopt oid dat degene die het burger arrest uitvoerde, niks mag doen dan de politie bellen eventueel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn reactie klopt niet, je mag wel iets doen. Dit staat op de site van het OM: Burgerarrest Burgers die (bijvoorbeeld) een overvaller of een inbreker op heterdaad betrappen, mogen deze persoon aanhouden, maar daarbij geen onnodig geweld of wapens gebruiken. (burgerarrest) Doen zij dat wel, dan maken zij zich schuldig aan eigenrichting en dat is strafbaar. De wet (art. 53 wetboek van strafvordering) Het zogeheten burgerarrest (citizensarrest) volgt uit artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering. Daarin staat dat "in geval van ontdekking op heterdaad ieder bevoegd is de verdachte aan te houden". De aangehoudene moet wel 'onverwijld' overgedragen te worden aan een opsporingsambtenaar (politie). Iedere burger mag dus een ander aanhouden als hij ziet dat deze een strafbaar feit pleegt. Daarbij mag de verdachte worden beetgepakt en in bedwang worden gehouden. Daarbij mag dwang worden uitgeoefend, bijvoorbeeld door hem tegen de grond te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.om.nl/onderwerpen/burgerarrest_en/
Nee.

Aanhouding door een burger kan en mag als je iemand op heterdaad betrapt bij het plegen van een strafbaar feit. Er moet, om het zo te zeggen, een "verdachte" zijn.

Maar gedragingen als fietsen zonder licht, door rood lopen en over de stoep fietsen leveren geen 'verdachte' op.

Als je ziet dat iemand een Mars jat bij de Albert Heijn mag je 'm wel staande houden en, zo nodig, gepast geweld gebruiken tot de verdachte zich overgeeft of weerloos gemaakt is. Daarna wel meteen overdragen aan de politie. Diefstal is namelij een misdrijf.

Toegevoegd na 3 dagen:
Correctie:
Waar ik de uitdrukking 'staande houden' gebruikte in het diefstal-voorbeeld moet dit 'aanhouden' ziijn. 'Staande houden' mag alleen een opsporingsambtenaar doen.
Computoon
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Computoon, ik twijfel aan de juistheid van je antwoord. In je tweede zin noem je "een strafbaar feit". Een strafbaar feit wordt toch zowel bij een misdrijf als bij een overtreding gepleegd? Of alleen bij een misdrijf? In beide gevallen wordt toch een wetsregel (of meer) overtreden? Als volgens jou alleen bij een misdrijf een strafbaar feit wordt gepleegd, en niet bij een overtreding, waar baseer je dit dan op?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Strafbaar feit is feit (stelen, door rood rijden, op de stoep fietsen) dat strafbaar is.
Punt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen strafbaar feit als je de wet Mulder leest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een Muldertje is een strafbaar feit. Deze zou anders nooit bij een strafrechter terecht kunnen komen maar moet dan naar een bestuurs- of voorzieningenrechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm ik fiets geregeld op de stoep als postbode....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee natuurlijk niet, ik rijd rustig en bel zelfs bij onoverzichtelijke poortjes maar ik schrik van het idee dat ik aangehouden zou mogen worden door burgers die (bijvoorbeeld) hun kinderen van 2 en ouder wel met fietsjes gevaarlijk door de poortjes laten sjeesen en die juist een gevaar zijn voor mij als ik met mijn post rond loop. Regelmatig kan ik nog net opzij springen als ze een wedstrijdje doen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
een burger mag niet staande houden. alleen aanhouden. staande houden is de juridische term voor het vaststellen van de identiteit.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Juist AlphaLimaSi, dit wilde ik ook al gaan zeggen. een burger mag NOOIT staande houden.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Strafbaar feit: Strafbaar feit
Een strafbaar feit is een handeling of gedraging waarbij iemand de wet overtreedt. Het hoeft dus niet altijd een actieve handeling te zijn, zoals diefstal. Ook het nalaten van iets kan strafbaar zijn (gedraging). Bijvoorbeeld het nalaten van hulp aan iemand die in levensgevaar verkeert.
Bij een strafbaar feit gaat het altijd om een verdachte, een mens. De verdachte wordt pas dader genoemd als hij veroordeeld is. Deze verdachte is pas strafbaar als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
zijn gedragingen zijn precies in overeenstemming met de omschrijving in de wet van het strafbare feit;
de gedragingen aan zijn schuld te wijten zijn;
zijn handelen in strijd is met het recht van een ander (wederrechtelijk);
het feit hem kan worden toegerekend.
Nee , je mag iemand niet aanhouden , maar je mag er wel wat van zeggen, maar ook dat is maar een vraag om dat te doen, in een tijd waarin de meeste mensen al een kort lontje hebben...!!!