Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik wanneer ik mijn ID wil verlengen ook mijn verlopen paspoort inleveren?

Mijn paspoort is al geruime tijd verlopen. Nu verloopt mijn ID ook bijna en wil ik deze laten verlengen. Ik weet dat ik mijn paspoort dan moet tonen, maar moet ik deze dan ook inleveren omdat deze verlopen is? Ik meende dat het vroeger niet zo was.. Maar ik weet niet hoendat tegenwoordig zit...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

U dient bij het verkrijgen van een nieuw ID document het oude document in te leveren of een proces-verbaal van vermissing te tonen.

Ongeldig maken van ID documenten wordt niet meer gedaan vanwege de mogelijkheid dat ze dan alsnog voor illegale praktijken gebruikt worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens de regels moeten ze het of innemen of vernietigen (dmv gaatjes in drukken).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb je niet gemint. Vraag me wel al waar die min voor is. Misschien dat ze hem nu helemaal innemen?
Nee, je mag het paspoort houden als ze het maar onbruikbaar maken maar dat kán geld kosten:

"Voor het aanvragen van paspoort of een identiteitskaart (ID-kaart) kunt u terecht bij uw gemeente. U heeft 1 goedgelijkende kleurenpasfoto nodig die voldoet aan de pasfoto-eisen. Ook moet u uw oude reisdocument(en) altijd meenemen. U kunt deze documenten inleveren bij uw gemeente, maar het is ook mogelijk deze te houden. De documenten moeten dan wel onbruikbaar worden gemaakt. Bij sommige gemeenten worden hiervoor administratiekosten in rekening gebracht. De afdeling Burgerzaken van uw gemeente kan u hierover informeren."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een nieuw ID aanvraagt moet je als je die hebt een geldig paspoort meenemen. Is deze verlopen dan moet je ook die opnieuw aanvragen. Met oude documenten bedoelen ze hierbij je oude ID bewijs.
Ik moest ook eens mijn ID kaart verlengen, maar omdat ik in bezit was van een paspoort moest ik deze meenemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk hoef je geen nieuw paspoort aan te vragen als die verlopen is! Verder heeft vraagsteller het toch echt over het inleveren van een verlopen paspoort.
Je paspoort blijft eigendom van de staat.Als je een nieuw paspoort wil moet je het altijd inleveren of onbruikbaar laten maken om misbruik te voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding