Mogen wij wonen in ons nieuwbouwhuis zonder in te schrijven bij de gemeente?

Een half jaar geleden hebben wij de sleutel gekregen van ons nieuwe huis (nieuwbouw, mocht dit van belang zijn...). Wij zijn gaan klussen en langzaam maar zeker werd het wat! Het is nog niet helemaal af, maar omdat we uit onze vorige woonruimte moesten, zijn we wel alvast in het nieuwe huis getrokken.
In onze tijdelijk woning woonden we niet officieel, wij stonden beiden bij onze ouders ingeschreven al die tijd.
Nu bedacht ik mij gisteren ineens dat we nog steeds niet bij de gemeente zijn ingeschreven op ons nieuwe adres! Heel stom, maar gewoon helemaal vergeten. En ondertussen wonen we er toch echt alweer zo'n week of 4. Wij gaan dit volgende week gelijk regelen, maar ik vraag me nu af of we hier problemen mee zouden kunnen krijgen.
Kan iemand mij dit vertellen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Je bent verplicht binnen 5 dagen na je verhuizing je adreswijziging bij de gemeente door te geven.
Het te laat doorgeven van een verhuizing kan gevolgen hebben voor de aanvraag van uw uitkering, studiefinanciering of parkeervergunning.
Een boete wordt zelden opgelegd.
Tip: zo snel mogelijk je verhuizing bij de gemeente doorgeven en niet aangeven dat je dit te laat doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals hierboven al is omschreven kan de gemeente totaal geen boete opleggen daar de vs nog steeds staat ingeschreven in een GBA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, gelukkig ontvangen we geen uitkering of studiefinanciering, en van een parkeervergunning is ook geen sprake :-)
Lekker maandag naar het gemeentehuis en zeggen dat we dit weekend verhuisd zijn dus!
Dank je wel!

Andere antwoorden (2)

Je moet ingeschreven staan op het adres waar je het meeste aanwezig bent, in de vorm van wonen. Je zal er geen problemen mee krijgen dat je hier al langer aanwezig bent, je kan dit gewoon aangeven.
Dat dit moet heeft te maken met bijv gemeentelijke belastingen, die willen ze liever niet mis lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Nee, daar krijg je achteraf geen problemen mee want de één klust 2 wk in het nieuwe huis en de ander zes maanden. Het is niet meer te bewijzen dat je er al zolang woont, sommige mensen slapen ook wel eens een nachtje in het nieuwe huis en houden dus lang twee huizen aan. Maandag naar de gemeente dus en zeggen dat je er vanaf die dag woont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 Van de wet op gemeentelijke basisadministratie moet het inderdaad binnen vijf dagen nadat je er woont, maar dit is een wet zonder tanden. Het ergste dat er kan gebeuren is dat er een onderzoek naar je adres ingesteld kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat onderzoek wordt alleen ingesteld als je geen inschrijf adres hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!