Mag ik als eigenaar van een pandjeshuis / lommerd, een tweedehands game van 16+ of 18+ (Battlefield) verkopen aan een kind van 12?

Ik weet dat mediaconcerns als Mediamarkt, Free Record Shop en Saturn verplicht zijn om een legitimatiebewijs te vragen wanneer er twijfel is over de leeftijd van de koper i.c.m. de geschikte leeftijd voor een spel. Net zoals je als 14 jarige geen sigaretten mag halen bij de tabakzaak..

Geldt deze regel ook voor tweedehands winkels, zoals een lommerd of een pandjeshuis? Ik bedoel, via Marktplaats zou een kind ook iets kunnen bestellen?

Ergens vind ik het logisch dat je erom zou moeten vragen, absoluut! Er wordt ook wel gekeken naar de situatie; als een kind van 8 een GTA spel wil kopen doe ik dit vanzelfsprekend niet!

Graag een passend antwoord. Gr. Rutger

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee natuurlijk mag dat niet, er wordt in artikel 240a uit het wetboek van strafrecht waar dit van afkomstig is geen uitzondering gemaakt voor pandjesbasen.

Artikel 240a:
Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die een afbeelding, een voorwerp of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar, verstrekt, aanbiedt of vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar.