is trouwen bij de gemeente,wordt automatisch getrouwd in gemeenschap van goederen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja, dat is nog steeds het standaard huwelijkscontract.
Wie nu trouwt, doet dat in principe in gemeenschap van goederen. Alle bezittingen en schulden worden gedeeld, tenzij dat op huwelijkse voorwaarden anders is geregeld. Maar er was in 2010 al een Kamermeerderheid wil dat nu omdraaien.
Dat is volgens mij nog niet gebeurt.

Het wordt gezien als ouderwets.
Met de regel die staat in art. 1:93 van het Burgerlijk Wetboek, wordt de wettelijke gemeenschap van goederen bedoeld
die van rechtswege tussen echtgenoten bestaat vanaf het ogenblik van voltrekking van het huwelijk,
voor zover zij daarvan niet bij huwelijkse voorwaarden zijn afgeweken.
Deze rechtsfiguur is internationaal gezien vrij zeldzaam en is afgeleid van het oude recht van het graafschap Holland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, tenzij je vooraf (via de notaris) huwelijkse voorwaarden bent overeengekomen.

Dit volgt uit Burgerlijk Wetboek 1, art. 93:

Artikel 93
"Bij huwelijkse voorwaarden kan uitdrukkelijk of door de aard der bedingen worden afgeweken van bepalingen van deze titel, behalve voorzover bepalingen zich uitdrukkelijk of naar hun aard tegen afwijking verzetten. "

Volgens mij kan het 'eenvoudigweg' niet anders dan 'gemeenschap van goederen' als norm te houden voor het burgerlijk huwelijk. De notaris heeft een universitaire studie gevolgd, de ambtenaren op het gemeentehuis niet. Bovendien kun je aankomende bruidsparen moeilijk op kosten jagen door hen voor hun huwelijk verplicht eerst naar de notaris te sturen. (Of er moeten pro-Deo-notarissen worden uitgevonden voor aankomende bruidsparen zonder geld.)
Computoon
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Computoon het huwelijk is een beslissing die je neemt net als dat je voor gemeenschap bent of voor de huwelijkse voorwaarde en dat geeft je aan bij de ambtenaar en daar na kun je alles laten vast leggen daar heeft de ambtenaar verder weinig mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon, goed antwoord. Dit klopt helemaal. Ze kunnen wel instellen dat het automatisch met huwelijkse voorwaarden wordt, maar waarom begrijp ik niet. Nu is het zo: wil je het niet, hoef je niks te doen (wat dat betreft) wil je het wel, moet je wel iets doen.
Als het andersom gaat moet je dus moeite doen om ervoor te zorgen dat je iets niet wilt.
In principe een beetje hetzelfde als het donorschap, ze willen dat ook automatisch op ''ja'' zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ook maar even mijn mening: Ik vind het absurd dat je werkelijk alles zou delen alsof het van beiden is, op het moment dat je een huwelijkscontract afsluit. Dat komt uit de tijd dat vrouwen zelf niks hadden en ook niks mochten hebben en hun bruidsschat automatisch aan de man in eigendom kwam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Momopoyolo, nu geef je jouw mening over het samen delen of niet. Ik geef alleen mijn mening over dat als je iets niet wilt je er moeite voor moet doen, terwijl het gewoon zo moet zijn dat je als je wél wilt, je er moeite voor moet doen.