Kan een autoverzekering aan mijn medische gegevens komen zonder dat ik, of wie dan ook daar toestemming voor geeft ?

Dit als er een eventueel ongeval plaats vind, al dan niet mijn schuld en ik over een geldig rijbewijs beschik en mag rijden van mijn specialist, maar dit weer niet bekend is bij het CBR, omdat eenvoudigweg het niet wettelijk verplicht is dit te melden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nav je vorige vraag: dit soort dingen moet je bespreken met je arts en niet vragen op een forum als hier waar je van iedereen een antwoord kan krijgen. Neem geen risico's met jouw en mijn veiligheid!

Het beste antwoord

Je medische gegevens blijven geheim, in Nederland geldt namelijk een geheimhoudingsplicht op medische gronden.
Normaal vraagt de verzekeraar wel naar medische gebreken die betrekking hebben op autorijden. Deze moet je bij het aangaan van de verzekering wel melden. Mocht er een causaal verband zijn tussen het ongeval en de verzwegen informatie mag de verzekering een uitkering weigeren (Muv het wa gedeelte).

Hierin geef je echter aan dat de specialist geen beklemming ziet en je hoeft je dus nergens zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dab

Andere antwoorden (1)

Het eerst gegeven antwoord is niet geheel juist. Het klopt dat de maatschappij niet zonder jouw toestemming aan die gegevens kan/mag komen, maar in de kleine lettertjes van de polis staat dat als jij betrokken bent bij een ongeval de maatschappij je verplicht bent alle relevante info te verstrekken aan de maatschappij. Hier zou dus een probleem kunnen onstaan. Dus in eerste aanleg heb jij geen probleem, gaat het echter fout dan kan het zo fout gaan dat een maatschappij zelfs gronden heeft om niet/deels over te gaan op een uitkering van de schade. Met de nadruk op "kan foutgaan".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat zou er dan fout kunnen gaan?
De kleine lettertjes dan oke, maar waar ben je dan voor verzekerd,? Dit kan naar mijn mening dus op iedereen slaan.
Overigens staat in mijn toelichting dat ik toestemming heb van mijn specialist om te mogen rijden,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens heb ik niets te verbergen en heb ik aantoonbare verslagen, medisch vastgelegd die aangeven dat ik mag autorijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar maak je je dan nog druk om klukluk als je die verklaring hebt? Je mag overigens pas over 2 mnd rijden toch?