een diamant is uit een door de goudsmit gemaakte ring gevallen na 1,5 jaar. De goudsmit rekent mij nu 350 euro voor een nieuw diamant kan dit?

Ik heb een verlovings ring laten maken bij een juwelier alleen de hoofd steen heb ik zelf geleverd. De ring en de vier baguette diamanten zijn geleverd door de goudsmit zelf. Na 1,5 jaar is één van de baguette diamanten er uit gevallen. Er is geen schade op de ring zetting en dit is ook bevestigt door de goudsmit, volgens hem is de enige manier dat de diamant is gebroken.

Mijn vraag is dus aangezien de goudsmit zowel de diamant als de ring heeft geleverd is het dan juist dat ik nu weer voor een nieuwe diamant betaal a 350 euro?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja hij is toch nietverantwoordelijk voor het gebruik van de ring. Stoten van een ring kan hij toch niet voorkomen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goede reactie ,ronron
paulus811
6 jaar geleden
Ik heb vorige week een ring voor mijn vrouw gekocht en daarbij werd expliciet vermeld dat er alleen garantie op de diamant wordt gegeven als deze van FL (flawles/loepzuiver) kwaliteit is. Diamanten met insluitsels kunnen breken.

Antwoorden (2)

Een diamant breekt niet dus ik denk dat je je in je recht staat voor een nieuwe
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Een diamant kan wel breken als er insluitsels in zitten.
In Nederland geldt: "Wie eist die bewijst"

Als u van mening bent dat de goudsmid voor eigen rekening een nieuwe diamant plaatst, zult u moeten bewijzen dat het verdwijnen van de diamant uit de ring werd veroorzaakt door een "constructiefout" aan het "klemsysteem" waardoor het mogelijk werd dat de diamant uit de ring is gevallen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zou de inklemming van de resterende drie diamanten onder de loep nemen, en deze door een andere goudsmid laten bekijken, met de vraag of ze er uit kunnen vallen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo Edraket,
bedankt voor de reactie aangezien er geen schade was gevonden aan de zetting denkt de goudsmit aan een gebroken diamant. Aangezien hij deze geleverd heeft zou het een fout in de diamant geweest kunnen zijn.
Mocht het door stoten gekomen zijn zou er ook schade aan de zetting moeten zijn.