Moet een partner van een expat een inburgeringscursus volgen?

Man uit India werkt voor een bedrijf in Nederland, getrouwd in India en nu samen in Nederland. Vrouw heeft geen baan. Moet de vrouw verplicht een inburgering volgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Nee, een expat heeft een tijdelijke verblijfsvergunning. Partners van expats hebben dat ook en hoeven volgens de wet geen inburgeringscursus te volgen, omdat ze een tijdelijk verblijfsdoel hebben. Ze vallen niet onder nieuwkomers en niet onder oudkomers.
Op de website van de overheid:
"Niet-inburgeringsplichtig:
Van vreemdelingen die met een tijdelijk verblijfsdoel in Nederland zullen verblijven en die ons land na het realiseren van het tijdelijk doel weer zullen verlaten, wordt geen kennis van de Nederlandse taal en samenleving geëist. In het Besluit inburgering wordt tijdelijk verblijf nader gedefinieerd."

Soms mogen ze wel vrijwillig een inburgeringscursus doen, maar zo'n cursus kost bakken geld en als je maar een paar jaar in Nederland blijft is het de vraag of je dat de moeite waard vindt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is zelfs maar de vraag of de vrouw in Nederland een werkvergunning krijgt, ik kreeg er als 'expatvrouwtje' in andere delen van de wereld in elk geval slechts bij wijze van hoge uitzondering een. Sterker nog: de meeste expatpartners hebben een werkverbod.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ik een motivatie krijgen voor die min of is dat te veel gevraagd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je informatie klopt, maar het gaat hier (denk ik) om een expat die zich definitief weer in Nederland wil vestigen met ijn niet-Nederlandse vrouw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat leid ik niet af uit de vraag. Het gaat om een man uit India volgens de vraag. Er zijn heel veel Indiërs die hier een paar jaar werken (m.n. in de IT of in de zorg) en die dan naar een volgende locatie gaan.

Andere antwoorden (2)

Ja dat moet ze ze moet een inburgeringscursus volgen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat moet ze niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk dat je die bron er bij zet, maar letterlijk uit dezelfde bron: Niet inburgeringsplichtig. U hoeft niet in te burgeren als u: tijdelijk naar Nederland komt voor studie of werk (bijvoorbeeld expats). Weet je eigenlijk wel wat een expat is?
Dat ligt aan het verblijfsdoel van de expat. Is dit tijdelijk, dan niet. Anders moet "de vreemdeling" vanaf 1-1-2013 binnen 3 jaar het inburgeringsexamen behalen (en bijna altijd voor eigen rekening).