Waarom wil Nederland alleen maar een 2 tonige sirene

De loeiende sirene is voor de mens prikkelbaar en zorgt er voor dat men beter oplet op wat er komt, maar een 2 tonige hoorn minder

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Men gebruikt meerdere tonen omdat onder bepaalde situaties bepaalde tonen niet goed doorkomen.

Zo kan je je mobieltje bijvoorbeeld flink duidelijk laten overgaan door een ringtoon te nemen met veel verschillende toonhoogtes.

Eeen tweetonige sirene wordt trouwens toegepast bij politie terwijl ambulance en brandweer 3-tonige sirenes hebben.

De alarmen die je elke maand hoort heeft weer een flinke slinger door het hele bereik (met dezelfde reden eigelijk)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Men wil voor alle hulpdiensten dezelfde sirenes invoeren,
omdat men vindt dat de tweetonige sirene beter hoorbaar is dan de drietonige. Het geluid wordt krachtiger en "scheller".
Ze krijgen ook dezelfde zwaailichten, zodat je ziet en hoort dat er een "hulpdienst" aankomt, en niet meer specifiek welke.
De brandweer is op veel plaatsen al overgegaan op de 2-toon, de politie heeft dat al.
De ambulances nog niet allemaal, niet alle ambulances willen er aan.
Men heeft de tijd tot 2014 om over te stappen.

http://www.youtube.com/watch?v=fiuvYz5MtsU