Is een gesloten homo-huwelijk in bijvoorbeeld Maine (waar het is toegestaan) ook rechtsgeldig in een staat waar dit niet is toegestaan (bijv. Texas)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Bij korte vakanties naar het buitenland zullen jullie hier misschien praktische en sociale problemen van ondervinden. Echter, wanneer jullie voor langere tijd naar het buitenland vertrekken kunnen er ook juridische problemen voordoen. Doe hier daarom tijdig onderzoek naar. Vaak kun je met je vragen bij het Nederlandse consulaat in het land van bestemming terecht.

Niet alleen praktisch en sociaal, maar ook in juridisch opzicht kunnen zich problemen voordoen. Bij een kort verblijf in het buitenland zoals een vakantie zal het vooral om praktische en sociale problemen gaan. Bij een langer verblijf of een emigratie kunnen zich op belangrijke gebieden juridische problemen voordoen. Bijvoorbeeld op het gebied van het erfrecht.

Huwelijk niet erkend in buitenland
Wanneer het huwelijk in het buitenland niet wordt erkend, hoeft dat overigens niet te betekenen dat er geen enkel gevolg aan wordt toegekend. Het is denkbaar dat bijvoorbeeld de vermogensrechtelijke relatie tussen beide echtgenoten in het buitenland wel wordt erkend.

Juridisch advies
Het is belangrijk om tijdig, hier in Nederland of in het land waar men verblijft, deskundig juridisch advies in te winnen. Het kan bijvoorbeeld noodzakelijk zijn om de vermogensrechtelijke relatie nader te regelen of om een testament te maken. Het Nederlandse consulaat ter plaatse zal veelal kunnen aangeven tot wie of welke instantie men zich in het buitenland kan wenden.

dus niet helemaal.
afhankelijk per land.