Krijgen leden van de leden van de Marechaussee een diplomatiek passport, zo ja, hoe ziet de passport er uit?

Koninklijke Marechaussee

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, tot 2000 kregen ze wel een militair paspoort, maar dat bestaat niet meer.
Militair paspoort
* Het militair paspoort werd medio 2000 vervangen door eensmartcard
. Het was een paspoort met dezelfde afmetingen als een gewoon paspoort, maar de kaft was legergroen
 voor deKoninklijke Landmacht
 of blauw voor de Koninklijke Luchtmacht
. In dat paspoort was niet alleen het legernummer ofregistratienummer vermeld, maar onder andere ook de bevorderingsdata, legerplaatsen
, inentingen
 en de behaalderijbewijzen
.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen.

Leden van de marechaussee hebben een zogenaamde opsporingskaart, een id-kaart waarop vermeld staat dat ze ;lid zijn van een officiële Nederlandse opsporingseenheid.

Dit geeft in het buitenland geen enkele bevoegdheid of onschendbaarheid, ook bij het uitzetten van mensen hebben ze geen extra bescherming en komen nooit verder dan in de transitruimte van het buitenlands vliegveld alwaar ze het persoon overdragen aan de daar bevoegde instantie.