Moeten de administratie kosten op een bekeuring nu betaald worden?

Er is een uitspraak van februari, waarin de administatiekosten op een beschikking van het CJIB (bekeuring voor te hard rijden) ongegrond is verklaard. Nu ontvang ik een beschikking waar deze 6 euro admnistratiekosten nog steeds op staat. Moet deze nu wel of niet betaald worden?

Toegevoegd na 15 minuten:
Die uitspraak gaat niet over >mijn< bekeuring, maar over dezelfde admi kosten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je nu bezwaar gemaakt tegen de administratiekosten en is dat bezwaar ongegrond verklaard, of is het feit dat er administratiekosten zijn berekend ongegrond verklaard? Administratieve kosten zijn namelijk in strijd met het uitgangspunt dat de kosten voor het opleggen van straffen ten laste van de Staat komen (LJN: BV6243, Rechtbank Amsterdam, MU 10-190).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, ik heb geen bezwaar gemaakt, maar in februari heeft iemand dat gedaan, met succes. Nu ontvang ik een bekeuring waar dezelfde admi kosten weer worden opgevoerd. Terwijl de uitspraak was, dat dit niet mocht.

Het beste antwoord

Op 15 juni 2012 heeft het Hof Leeuwarden echter geoordeeld dat het opleggen van een administratieve boete wel mag worden gedaan. Dit i.t.t. wat de rechtbank in februari oordeelde.
Wat het Hof wél bepaalde is dat je er wél tegen bezwaar mag maken. Want dat is/was dus nadrukkelijk uitgesloten op de bekeuring, en dat is dus niet juist.

Conclusie: je mag wel bezwaar maken, maar de administratieve kosten moeten in beginsel wel betaald worden.

Let op: de uit de uitspraak is van Hof Leeuwarden. Het is mogelijk dat een ander Hof er anders over oordeelt. Tot de Hoge Raad beslist.

Inhoudsindicatie uitspraak Hof:

'Tegen het in rekening brengen van administratiekosten kan in de procedure tegen de oplegging van de administratieve sanctie wèl beroep worden ingesteld. Dat beroep slaagt niet. Nationale en internationale regelgeving staan niet in de weg aan het in rekening brengen van administratiekosten in WAHV-zaken.'

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie tevens:

http://www.nu.nl/binnenland/2836146/justitie-mag-administratiekosten-bekeuring-rekenen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de bekeuring ongegrond is verklaard hoef je de administratiekosten ook niet te betalen. De kosten is nu voor hun zelf.