Hoe leg je in Jip en Jannek taal ons zorgsysteem uit aan een buitenlander?

Probeerde het dus uit te leggen met als gevolg dat ik het zelf niet meer snap, haha. Waarom moet iedereen die 18+ is verplicht elke maand een bedrag betalen aan een zorgverzekering? En als je dan naar de dokter gaat, moet je daarvoor dan betalen of zit dat in dat bedrag dat je maandelijks betaalt aan je zorgverzekering? Als je opeens kanker hebt, moet je dan betalen voor al die behandelingen/medicijnen etc., of wordt dat allemaal vergoed? Hoe leg ik dit gemakkelijk uit aan een buitenlander... De waarheid is dat ik het zelf dus ook niet allemaal tot de puntjes weet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
men beloofd van alles maar je krijgt net niets. en wat je krijgt daar word een paar maal per jaar flink aan gesnoeid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amen, lol.

Het beste antwoord

Nou dat is niet eenvoudig zeg. Je kunt natuurlijk beginnen met een algemeen verhaal, maar dan komen de vragen.

Nederland heeft een nationale gezondheidszorg. Dit systeem levert de mensen gratis wat er aan medische diensten gevraagd wordt, dat is het uitgangspunt en zij levert dat aan iedereen op dezelfde manier. De behandeling (de premie wel) is niet afhankelijk van iemands inkomen of vermogen. De kosten worden uit algemene middelen (belastingen) voldaan. In Nederland heet dat premie ziektekosten. Ziektekostenverzekeraars zijn ZBO’s, zelfstandige bestuursorganen, die door de overheid belast zijn met een publieke taak. De premie voor de basisverzekering is bij iedere zorgverzekeraar gelijk, maar via de belastinginning is de premie inkomstenafhankelijk. Zowel de inhoud als de basispremie wordt jaarlijks door de regering, in samenspraak met de verzekeraars, vastgesteld. Daarnaast kunnen verzekerden aanvullende zorg verzekeren.
Tenslotte heeft iedereen een eigen risico, welk elk jaar wordt vastgesteld.

Er zijn in Nederland nog wel een aantal mensen die buiten het systeem zijn gebleven en in zoverre is het nog niet helemaal compleet, maar het scheelt niet veel. Er zijn aan de bovenkant van de markt een handvol lieden die niet verzekerd zijn en dus hun ziektekosten zelf betalen, maar dat aantal is niet eens meer in een promillage uit te drukken. Aan de onderkant zijn het er meer, een paar honderd duizend, de mensen die niet verzekerd zijn. Die hebben meestal toch toegang tot de zorg door verzekeringskaarten te “lenen” van anderen of omdat ze geholpen worden wegens de dringendheid van hun klachten. Op die uitzonderingen na geldt het systeem in Nederland op dezelfde manier voor iedereen. Onze gezondheidszorg is toegankelijk en gratis; hij is ook in principe voor iedereen hetzelfde.

Bijgaand een artikel van uitleg van het systeem door minister Klink in New York.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die premie moet je betalen omdat zorg nu eenmaal geld kost en je als je onverzekerd bent (en er dus niet aan mee betaalt) in principe geen recht hebt op een behandeling. Een bezoek aan je huisarts valt buiten je eigen risico en is dus per definitie "gratis". Voor de rest van de vergoedingen zou je de polis van je eigen verzekering er eens op na moeten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zorgverzekering is een sociale verzekering. Dat betekend dat we allemaal betalen voor alle zorg
Jouw premie komt in een grote pot waaruit zorg betaald wordt, dus is geen verzekering voor jou alleen.
De huisarts wordt betaald uit die pot, die krijgt voor elke patiënt die hij heeft een vast bedrag per jaar, of jij nou wel of niet langs komt. Kom je wel bij je huisarts krijgt hij geld voor het consult, ook uit de pot.
Er is een zgn eigen risico, dat betekend dat je zelf moet betalen voor zorg, tot een bepaald bedrag. Gebruik je medicijnen bv, dan moet je de eerste 170 ( dit bedrag wordt elk jaar hoger) zelf betalen, daarna komt het uit, de pot.oa Huisartsen vallen niet onder eigen
risico.
Dus na het betalen van je eigen risico is de basis zorg zonder kosten.
Of je meer zorg verzekerd wil hebben is je eigen keus,.dat doe je door aanvullende verzekeringen af te sluiten bij je zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in jip en janneke taal:

Iedereen betaald premie, je werkgever betaalt ook premie en de regering legt ook wat bij. Gaat in een grote pot en daarvan worden bijna alle ziektekosten van betaald. Bij sommige moet je wat bijbetalen want anders is de pot te snel leeg.je kan ook extra bijverzekeren om meer in de pot te doen.