Kan een vrouw met een bijstandsuitkering verplicht worden om een baan als prostituee te accepteren?

Prostituee is een erkend beroep en een prostituee is ook belastingplichtig.

Mensen in een bijstandsuitkering mogen in principe geen werk weigeren...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappige vraag, maar het zou niet best zijn, zeg. Dit soort beroepen kunnen natuurlijk niet opgelegd worden. Dit lijkt mij ook gelden voor beroepen die mensen bijvoorbeeld als sinister zouden kunnen ervaren. 'Heftige' beroepen worden niet opgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat zo was, dan heb je geen uitkering nodig. Ik geloof wel dat sommige vrouwen wel liever dit beroep (zouden) 'vrijwillig' doen dan iets waar zij helemaal niet leuk of te zware werk vinden. Veel vrouwen zijn door geldnood gedwongen dit beroep te doen. Angezien harde beleid van RSD waar veel mensen voelen zich ter nauw gedreven en psyhisch mishandeld door overheid, sommige kiezen dus liever dit dan wekelijks een ton papieren werk te moeten sorteren en aantonen aan verschillende jobcoaches en instanties. Nood breekt wet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt het al: ''in principe'' mogen ze geen werk weigeren.
Dit valt natuurlijk onder een wat andere categorie.
Als jij in de bijstand zit met een jong kind, mogen ze jou ook geen baan opleggen waarbij je zoveel dagen/weken naar het buitenland moet.
Amadea
11 jaar geleden
Lees eens wat er gebeurt als een man een vrouw daartoe dwingt: http://www.gelderlander.nl/regio/rijk-van-nijmegen/20-maanden-cel-voor-dwingen-tot-prostitutie-1.3565636
Misschien kan je het dan begrijpen?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, wat heeft dit met mijn vraag te maken? Ik vroeg me me iets af rondom de wetgeving betreffende de bijstandsuitkering. Het verband met de link die je hier plaats ontgaat me.
Amadea
11 jaar geleden
Wat is het verschil tussen een man die een vrouw dwingt om in de prostitutie te werken, en een jobcoach die een werkloze vrouw dwingt om in de prostitutie te werken? Naar mijn idee is dat hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, een man die een vrouw dwingt om in de prostitutie te gaan werken is een loverboy, een crimineel, een misdadiger, een wetsovertreder of hoe je het ook noemen wilt. En in veruit de meeste gevallen zal die man zelf ook wel weten dat hij de wet overtreed. Een jobcoach van de gemeente, die werkloze vrouwen uit de bijstand moet zien te helpen, is iemand die de wet moet naleven, en mijn vraag gaat er over hoever die wetgeving in dit geval gaat, daar prostituee een legaal beroep is.

Het beste antwoord

nee, dat zou mooi zijn zeg.
voor dit beroep is een uitzondering gemaakt.
er is geen sollicitatieplicht naar vacatures voor een prostituee.
ik denk dat die werving ook via andere kanalen verloopt.

Toegevoegd na 14 minuten:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/102218-bijstand-sollicitatieplicht-huisbezoek-en-vakantie.html
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi dat daar een uitzondering voor gemaakt is.
Rieneke1
11 jaar geleden
ik heb even een linkje bijgevoegd.
en ja, het zou wat wezen zeg, uiteraard is dat geen verplichting.