In welk lid van het Burgerlijk Wetboek staat het concurrentiebeding?

Op de site van het FNV stond het volgende stukje:

In het Burgerlijk Wetboek staat dat het een afspraak is 'tussen de werkgever en de werknemer, waarbij deze laatste wordt beperkt in zijn bevoegdheid om na het einde van de overeenkomst op zekere wijze werkzaam te zijn'. Volgens de wet is dit beding alleen geldig is als de werkgever dit schriftelijk is overeengekomen met een meerderjarige werknemer.
Het beding belemmert de werknemer in zijn vrijheid van arbeidskeuze na beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Het kan de werknemer verbieden om concurrerende werkzaamheden te gaan verrichten in dienst van een concurrent.
Ook kan een beding voorkomen dat een werknemer een eigen concurrerend bedrijf begint. Of om te proberen klanten af te pakken of mee te nemen. Of om zonder toestemming gebruik te maken van bedrijfsgeheimen, of die te verklappen aan een concurrent. Soms staat een torenhoge boete op overtreding van het beding.

http://www.fnv.nl/infowijzer/contract_en_cao/Concurrentiebeding/

Nu vraag ik mij af; is dit recent? En kan iemand mij vertellen wát er precies in de wet staat over het concurrentiebeding?

Het liefste mét een geldige bron.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoefde ook niet de inhoud te weten, maar de eigenschappen ervan. Werkgevers zijn namelijk verbonden aan eisen wat betreft een beding. En die eisen wilde ik weten, en die heb ik nu ;) bedankt voor je reactie, het is nu niet nodig hoor.

Antwoorden (1)

Dat staat in het Burgerlijk Wetboek

Boek7, Artikel 653

1. Een beding tussen de werkgever en de werknemer waarbij deze laatste wordt beperkt in zijn bevoegdheid om na het einde van de overeenkomst op zekere wijze werkzaam te zijn, is slechts geldig, indien de werkgever dit schriftelijk is overeengekomen met een meerderjarige werknemer.
2. De rechter kan zulk een beding geheel of gedeeltelijk vernietigen op grond dat, in verhouding tot het te beschermen belang van de werkgever, de werknemer door dat beding onbillijk wordt benadeeld.
3. Aan een beding als bedoeld in lid 1 kan de werkgever geen rechten ontlenen, indien hij wegens de wijze waarop de overeenkomst is geëindigd, schadeplichtig is.
4. Indien een beding als bedoeld in lid 1 de werknemer in belangrijke mate belemmert om anders dan in dienst van de werkgever werkzaam te zijn, kan de rechter steeds bepalen dat de werkgever voor de duur van de beperking aan de werknemer een vergoeding moet betalen. De rechter stelt de hoogte van deze vergoeding met het oog op de omstandigheden van het geval naar billijkheid vast; hij kan toestaan dat de vergoeding op de door hem te bepalen wijze in termijnen wordt betaald. De vergoeding is niet verschuldigd, indien de werknemer wegens de wijze waarop de overeenkomst is geëindigd, schadeplichtig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Op internet lees ik dat ''indien de werkgever dit schriftelijk is overeengekomen met een meerderjarige werknemer.''
echt hét contract moet zijn, en op een andere site lees ik weer dat dit ook een verwijzing naar een CAO mag zijn.
Dit beding gaat over ná het einde van de overeenkomst, maar is er ook een concurrentie beding van vóór het einde van de overeenkomst? Dus is het wettelijk bepaalt of je voor de concurrentie mag werken terwijl je ook bij je eigen baas werkt? Bedankt! Sorry voor de vele vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig is het niet voor alle beroepen.