Is de gemeente verantwoordelijk voor ongelukken door gladheid?

Als diverse mensen gemeld hebben dat er een gevaarlijke situatie is ontstaan moet de gemeente dan meteen actie ondernemen?

Of is het melden van "het zout is op" genoeg om achterover te leunen?

Ze kunnen toch ook zand strooien, of iets anders.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Nee, de gemeente zal er veel aan doen om te voor komen dat mensen ongelukken krijgen. Maar wanneer iemand ondanks de gladheid toch lekker hard gaat rijden en een aanrijding veroorzaakt door een glij partij dan is daar toch echt de bestuurder verantwoordelijk voor.
Zand en grind stooien is geen optie. Nadeel van het inzetten van zand is dat de rioleringen verstopt raken.
Een enkele keer wordt het gebruikt in bijvoorbeeld scherpe bochten of heel fijn steengruis in op de verbindingswegen, waardoor voertuigen een betere grip krijgen op de sneeuw.
Er worden veel alternatieven onderzocht om te strooien tegen gladheid, maar wat goed is voor het ene is weer slecht voor het andere.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedoel natuurlijk niet dat alleen door het te hard rijden aanrijdingen ontstaan tijdens de gladheid. Maar je moet goed nadenken of je echt de deur uit MOET wanneer het erg glad is. En ga er niet vanuit dat wanneer er gestrooid is dat het dan niet glad meer is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed gemotiveerd, prima antwoord

Andere antwoorden (7)

Nee, men is ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor de beslissingen die hij/zij neemt.

Jij besluit de auto in te stappen, je kunt ook je vakantiedagen openemen.

Ben het wel eens dat je vaak niet "anders" kunt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de gladheid is de verantwoordelijke, maar om die voor de rechter te slepen, dan geef ik je toch weinig kand, net zo veel als je de gemeente aansprakelijk zou stellen overigens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee!
De gemeente kan wel degelijk verantwoordelijk worden gesteld voor bepaalde gevaarlijke situaties. Maar niet elke situatie is toerekenbaar aan de gemeente. In de situatie die geschetst is het de vraag of redelijkerwijze verwacht kan worden van de gemeente om zoveel zout te moeten opslaan en of het redelijk is om op alle wegen te strooien. Daarnaast wordt van jezelf ook oplettendheid verwacht. Waarschijnlijk moet je dan ook zelf de schade dragen veroorzaakt door gladheid. Maar dit kan in bijzondere gevallen anders zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zou ik wel straf vinden..
als de brave burger de sneeuw voor zijn deur niet wegdoet, kan je aansprakelijk gesteld worden in geval van.. Maar als de gemeente de straten zo laat liggen.. dan is het opeens de schuld van het weer..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4C3. Schade door glad wegdek (nachtvorst, ijzel e.d.)
De gemeente heeft als wegbeheerder de zorgplicht om gladheid zo goed mogelijk te bestrijden. Het is daarom goed een gladheidbestrijdingsplan te hebben en dit regelmatig te evalueren en eventueel aan te passen indien de gemeente klachten over het strooien ontvangt. Ter informatie kan er vlak vóór de winterperiode nog een publicatie worden gewijd aan het gladheidbestrijdingsbeleid. Het plaatsen van waarschuwingsborden is praktisch gezien niet overal mogelijk, maar kan wellicht op beruchte plaatsen ongevallen voorkomen.
De gemeente is overigens niet risicoaansprakelijk voor schades ten gevolge van gladheid.
http://www.renkum.nl/dgr/up/ZqvgotnHM_Schade_geen_planschade_zijnde-Overheidsaansprakelijkheid.pdf
Als de gemeente verzaakt in haar zorgplicht (bewijs dat maar eens) kan ze juridisch aansprakelijk worden gesteld. Anders niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi als de gemeente treffende maatregelen neemt ze te voorkomen.
echter, de gemeente kan niet verantwoordelijk worden gesteld.
zout trouwens strooien ze niet in een vaak besneeuwd gebied, bijv. in Oostenrijk is men zuinig op de natuur en strooit niet met zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig is een gemeente niet helemaal verantwoordelijk, dit zijn nog altjid de mensen zelf die aan het verkeer deelnemen.