Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik invoerbelasting betalen over een Amerikaanse laptop die ik in Nederland gebruik voor mijn Amerikaanse werkgever?

Ik werk voor een Amerikaans bedrijf die mij voor mijn werk een Amerikaanse macbook in bruikleen hebben gegeven. Afgelopen weekend ben ik op Schiphol door de douane aangehouden. Ze herkenden mijn laptop als Amerikaans, en ik moest 21% BTW betalen. Ze vertelden me ook dat ze een proces verbaal op wilden maken, omdat het te vorderen bedrag boven een limiet van 220 euro was. Gelukkig hebben ze daar van afgezien, omdat ik echt dacht dat ik niet hoefde te betalen. De laptop is namelijk eigendom van mijn bedrijf en ik gebruik hem alleen maar. Weet iemand of het juist is dat ik moest betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
679

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Neen, je moet de rekening doorschuiven naar je Amerikaanse werkgever, uitgaande dat je deze niet voor privégebruik aanwendt. ;-))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En werkgever is niet verplicht dat te voldoen, vraagsteller importeert de laptop en niet zijn baas.
Van wie de laptop is vind de douane niet belangrijk. jij voert hem in en dient dan ook aan de wetgeving te voldoen, dat de douane enkel de BTW berekend is een voordeel voor jou, de boete hoort er eigenlijk ook bij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de min, je bent een kei op het gebied van de wetgeving.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding