Moet ik invoerbelasting betalen over een Amerikaanse laptop die ik in Nederland gebruik voor mijn Amerikaanse werkgever?

Ik werk voor een Amerikaans bedrijf die mij voor mijn werk een Amerikaanse macbook in bruikleen hebben gegeven. Afgelopen weekend ben ik op Schiphol door de douane aangehouden. Ze herkenden mijn laptop als Amerikaans, en ik moest 21% BTW betalen. Ze vertelden me ook dat ze een proces verbaal op wilden maken, omdat het te vorderen bedrag boven een limiet van 220 euro was. Gelukkig hebben ze daar van afgezien, omdat ik echt dacht dat ik niet hoefde te betalen. De laptop is namelijk eigendom van mijn bedrijf en ik gebruik hem alleen maar. Weet iemand of het juist is dat ik moest betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Neen, je moet de rekening doorschuiven naar je Amerikaanse werkgever, uitgaande dat je deze niet voor privégebruik aanwendt. ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En werkgever is niet verplicht dat te voldoen, vraagsteller importeert de laptop en niet zijn baas.
Van wie de laptop is vind de douane niet belangrijk. jij voert hem in en dient dan ook aan de wetgeving te voldoen, dat de douane enkel de BTW berekend is een voordeel voor jou, de boete hoort er eigenlijk ook bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de min, je bent een kei op het gebied van de wetgeving.