Fiscale consequenties van meerdere ingeschreven personen op één adres, hoewel deze daar niet wonen?

Tijdens een lange reis hebben wij onze koopwoning, netjes met contract verhuurt. De huurder lag in een scheiding en is met kind in onze woning komen wonen. Inmiddels zijn we terug en heeft de voormalig huurder een andere huurwoning. Echter voor de post en de belastingdienst staat zij nog wel bij ons adres ingeschreven, dit is in goed overleg en vertrouwen gedaan als tijdelijke oplossing. Nu heeft zij een nieuwe vriend, hij is ook aan het scheiden en vragen ze of deze man ook bij ons ingeschreven mag worden. Nu zijn alle betrokkenen (voor zover je dit kan weten) betrouwbare mensen met vaste aanstellingen, maar wij krijgen per december gezinsuitbreiding en ikzelf heb sinds 1 november geen baan meer omdat ik met een nieuwe studie start. Een lastig verhaal dus en ik ben bang dat dit alles fiscale gevolgen kan hebben, niet te spreken van juridische problemen. Mijn vraag is dus, kunnen meerdere mensen op één adres ingeschreven zijn (let wel, twee hiervan wonen niet op dit adres !) en in welk opzicht kan dit voor ons gevolgen hebben... Alvast bedankt voor uw antwoord.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je geen uitkering of toeslagen ontvang zal dat wel meevallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zal wel het geval zijn aangezien ik over de maanden November en December in ieder geval een uitkering krijg en in januari begin met de studie. Aan deze studie wordt ook een baan gekoppeld, alleen is nu nog niet duidelijk of deze per contract direct in januari start of dat dit pas in februari of maart zal zijn. In dat geval zal ik tot dat moment nog een ww ontvangen...

Het beste antwoord

Juridische consequenties kan het volgens mij niet hebben. Het is jullie huis dus in principe mag je zelf kiezen wie je er laat wonen, zolang het uiteraard geen criminelen zijn.

Je schrijft dat je geen baan meer hebt. Omdat je aan een studie begint, neem ik aan dat je zelf ontslag hebt genomen. Klopt dat? Je krijgt dan al helemaal geen uitkering o.i.d. dus de hoeveelheid mensen die op jouw adres staan ingeschreven kan dan ook geen invloed hebben.

Ook voor de kinderbijslag (i.v.m. de gezinsuitbreiding - alvast gefeliciteerd) heeft het geen invloed. Deze is namelijk niet inkomensafhankelijk.

Wat ik een beetje mis in je vraag is waarom deze persoon (de vrouw denk ik) nog steeds bij jullie ingeschreven staat. Kan zij zich niet op haar nieuwe adres inschrijven en de man zich bij haar? Dan is alles netjes geregeld en zitten jullie niet met hun problemen opgezadeld.

Je kunt meer lezen onder de bronnen die ik heb toegevoegd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh sorry, ik had nog niet in je reactie gelezen dat je kennelijk wel een ww-uitkering krijgt. Ik zoek even verder.

Toegevoegd na 25 minuten:
Oké, je krijgt dus een WW-uitkering dus je bent ingeschreven bij het UWV. Dat betekent in ieder geval dat je sollicitatieplicht hebt gedurende die maanden. Hiervan kun je tijdens je opleiding vrijstelling krijgen aangezien deze opleiding direct toeleidt naar een baan.

Voor zover ik het nu kan vinden heeft het inkomen van je partner (en dus ook andere mensen met wie je een huishouden voert) geen invloed op de hoogte van je ww-uitkering. Andere mensen kunnen dus zonder problemen ingeschreven staan op jouw adres. Dit is wel het geval als je een bijstandsuitkering krijgt.