Behoort overwaarde van een huis bij het prive of gemeenschappelijk vermogen bij huwelijk anno 2018?

Gegeven dat de woning voor huwelijk is aangeschaft door één persoon.
De vraag gaat over de overwaarde aangegroeid tijdens het huwelijk.

erotisi
4 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
TurfGraver
4 jaar geleden
Huwelijk onder welke voorwaarden?
erotisi
4 jaar geleden
zonder voorwaarden
LeonardN
4 jaar geleden
Ik neem aan dat je dat gewoon hetzelfde kan zien als bij huwelijkse voorwaarden.
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/scheiding-en-huwelijkse-voorwaarden-recht-op-overwaarde maw als er tijdens het huwelijk niets aan het huis is gedaan (verbouwing) wat de waarde heeft verhoogd, dan is de huis inclusief overwaarde voor de partner die de eigenaar was voor het huwelijk.

Antwoorden (1)

Als er geen notariële akte is gemaakt geldt een beperkte gemeenschap bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap dus als er geen akte is gemaakt dan is het dus privé eigendom. Want het is pas vermogen bij de verkoop. De vermogensbelasting heeft hier niets mee te maken.
Sinds 1 januari 2018 geldt automatisch een beperkte gemeenschap van goederen. Hieronder vallen:
Bezittingen en schulden die vóór het huwelijk of geregistreerd partnerschap van u en uw partner samen waren.
Bezittingen en schulden die u en uw partner tijdens het huwelijk of het geregistreerd partnerschap krijgen.
Een onderneming als u deze tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap start.
Bij scheiding krijgen u en uw partner beiden 50% van alle bezittingen en schulden die in de wettelijke gemeenschap van goederen vallen.
Algehele gemeenschap van goederen
Wilt u toch in algehele gemeenschap van goederen trouwen? Dan regelt u dit bij de notaris.
ronron1212
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Misschien was de vraag niet helemaal duidelijk. Maar de vraag gaat over de overwaarde aangegroeid tijdens het huwelijk.
ronron1212
4 jaar geleden
Ja daar heb ik het ook over. Lees het antwoord. vanaf 1 januari geldt er een beperkte huwelijkse goederen. Dus niet meer algemeen.
erotisi
4 jaar geleden
Ok, maar als ik op deze site kijk lees ik iets anders. Al weet ik niet of dat een betrouwbare bron is:
https://www.tekz.nl/fiscaal-nieuws/cd-van-jou-cd-van-mij-of-toch-niet-/
ronron1212
4 jaar geleden
Mijn link is van de belastingdienst
ronron1212
4 jaar geleden
In jouw link staat dat ook
erotisi
4 jaar geleden
wat staat er in mijn link ook?
ronron1212
4 jaar geleden
De verandering vanaf 1 jan 2018
erotisi
4 jaar geleden
Maar daar staat dat 'Vermogensaanwas tijdens het huwelijk gemeenschappelijk vermogen is.' na 2018
ronron1212
4 jaar geleden
Maar het gaat om het bezit niet het vemogen vermogen is geld. Het huis is bezit.
LeonardN
4 jaar geleden
@erotisi Maar nergens staat dat waardevermeerdering (of overwaarde) vermogensaanwas is. Dat is wat ronron1212 dan ook probeert te zeggen:
"Want het is pas vermogen bij de verkoop"
erotisi
4 jaar geleden
De belastingdienst noemt vermogen ook huizen https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_is_uw_vermogen/
Maar het zou natuurlijk wel kunnen dat in dit verband huis niet als vermogen moet worden aangemerkt. Maar duidelijk is het mij in ieder geval niet
erotisi
4 jaar geleden
In die sites wordt er gesproken over eigen woning. Die telt dan inderdaad niet mee als vermogen....maar dan in box 3. De eigen woning hoort thuis in box 1 en daarom telt het niet mee als vermogen. Maar an sich behoort een huis dus juist wel tot vermogen....iig voor box 3. Maar of dat dezelfde definitie is als die wordt gebruikt in mijn eerste link is nog steeds de vraag.
ronron1212
4 jaar geleden
Een eigen woning telt niet mee in vermogen wel wordt de woz waarden genomen bij de belastingdienst dat 0,65%. voor 2019